lørdag 8. april 2023

Ny himmel og jord

 Jeremia har gjennom flere kapitler forkynt dom over Israel på grunn av deres onde valg og fordi de vendte Gud ryggen. Men Gud hadde en større plan enn å bare straffe og ødelegge. Han lengtet etter dem og ville at de skulle omvende seg. I dag profeterer Jeremia denne delen av planen. Jeg syntes jeg ser ham for meg, kanskje tårene renner nedover kinnene hans samtidig som håpet lyser i hans øyne?

7Jeg vil gjøre ende på Judas fangenskap og Israels fangenskap, og jeg vil bygge dem opp som i den første tiden. 29:14. 32:44. 8Jeg vil rense dem fra all deres misgjerning, som de har forsyndet seg med mot meg. Og jeg vil tilgi alle deres misgjerninger som de har gjort mot meg, da de forbrøt seg mot meg. 31:34. Esek 36:25. Sak 13:1. Apg 10:43. 9Og byen skal være meg til et gledesnavn, til pris og pryd for alle jordens folkeslag, når de får høre om alt det gode jeg gjør mot den. De skal skjelve og beve når de får se alt det gode og all den fred jeg gir den. 10Så sier Herren: På dette stedet som dere sier er ødelagt, uten mennesker og uten dyr - her i Judas byer og på Jerusalems gater, som ligger øde, uten mennesker og uten innbyggere og uten dyr, skal det enda en gang høres 32:43. 11fryds røst og gledes røst, brudgoms røst og bruds røst, rop av dem som sier: Lov Herren, hærskarenes Gud, for Herren er god, hans miskunnhet varer evinnelig! - og som bærer fram takkoffer i Herrens hus.

Det samme budskapet lyder i dag også. Vi har en dom i vente, der Gud igjen skal dømme ondskapen og bare ta vare på det gode. Også i dag får vi klar tale om å overgi oss - ikke til fienden, men til Gud. Gud har en frelsesplan. Som Israel fikk et valg den gangen, har også vi i dag et valg.

For så høyt har Gud elsket verden at Han ga sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv (Joh 3;16)

Og i Åpenbaringen 21 leser vi

Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.  2 Og jeg så den hellige by, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom.  3 Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem.  4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte.»
   
  5 Han som sitter på tronen, sa da til meg: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er pålitelige og sanne ord.»

I dag ber jeg for familie og venner som fortsatt står på valg. Takk at Du Herre, fortsatt kaller på dem! Måtte de ta det rette valget og virkelig oppdage hvor mye godt de har i vente - I DEG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar