fredag 21. april 2023

Gods Ord er liv

 Dagens salme er også en av mine favoritter :-) En hyllest til Guds Ord

     8 Herrens lov er fullkommen,
        den gir sjelen nye krefter.
        Herrens lovbud er pålitelig,
        det gir den uerfarne visdom.
   
  9 Herrens påbud er rette,
        de gir glede i hjertet.
        Herrens bud er rent,
        det får øynene til å stråle.
   
 10 Frykten for Herren er ren,
        den varer til evig tid.
        Herrens dommer er sanne,
        rettferdige er de alle.
   
 11 De er dyrebarere enn gull,
        enn fint gull i mengde,
        og søtere enn honning
        som drypper fra vokskakene.
   
 12 Ja, din tjener tar imot
        den rettledning budene gir;
        å holde dem gir stor lønn.

Jeg har ofte sitert den, til glede og inspirasjon til  lese Guds Ord. Også har jeg stoppet her... men det er det absolutt ingen grunn til. For fortsettelsen er også viktig;

 13 Men hvem kan merke sine feiltrinn?
        Tilgi meg hver synd jeg ikke vet om.
   
 14 Ja, vern din tjener mot skammelige synder,
        så de ikke får makt over meg.
        Da kan jeg være hel i min ferd,
        frikjent for store overtredelser.
   
 15 Ta vel imot de ord jeg taler,
        la mitt hjertes tanker komme fram for deg,
        Herre, min klippe og min gjenløser!

Det handler jo om å bli bevart i Ham! Og ledet inn på rett vei, når jeg trøbler det til - enten det er bevisst eller ubevisst. Gud er god!

Dagens salme blir både min takk og min bønn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar