mandag 10. april 2023

Bibelen - Guds Ord

I dag har jeg lyst til å dele noe som virkelig inspirerte meg. Det er skrevet av en venn av meg Christina Haglund. Det hun skriver, inspirerer til å lese HELE Guds Ord. Både det gamle og det nye testamentet. Jeg starter først med å dele hva Paulus skriver i 2.Tim 3

14 Men du skal holde fast på det du har lært og er blitt overbevist om; du vet jo hvem du har lært det av. 15 Helt fra barndommen har du kjent de hellige skrifter, de som kan gi deg visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd. 17 Slik skal det menneske som hører Gud til, settes i rett stand og bli rustet til all god gjerning.
 
Og salme 119;160 sier
 Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all din rettferds lov fast.


Og her er hva Christina delte (og som jeg har fått lov til å dele her :-)
Sitat;
Vet du at ordet påske kommer fra jødenes ord for påske og egentlig betyr gå forbi?
Bibelen er et puslespill 🧩, der Gud tegner et bilde av hvem han er, hva han vil gjøre, og Hans store frelsesverk. ✝️
Sitter å leser i 2 mosebok kapittel 12.
Det forteller direkte om påsken. Men det gjør også resten av bibelen mer indirekte. Adam og Eva peker på han som skulle bryte forbannelsen i fremtida, Abel peker på lammet, (Gud hadde behag i Abels offer som var et lam) Noah peker på frelseren (arken er vår Jesus) Abraham og Sara forteller om den Gud som gjør det umulige. Isak skulle ikke vært født. Det er mennesklig fysisk umulig å bli gravid når du er 90 år gammel.( At Jesus stod opp f a de døde, er også fysisk umulig) Isak blir også et bilde på det uskyldige lammet, der Gud samtidig viser at han vil sørge for lammet. Vår stedfortreder ❤️ Ut fra Isak er alle israelitter kommet fra. Også de som lever den dag i dag. Og min Jesus lever i dag 💛
Jakop fikk en drøm om en stige som gikk fra jorden og opp til himmelen med engler og en gudsønn på toppen. Et bilde på den vei Gud har åpnet for oss gjennom Jesu død.
Josef er bilde av Jesus som blir solgt av sine egne, og senere blir til frelse for sin familie og hele Egypt. Når hans far får se han er igjen etter å ha trodd at han var død, peker det også billedlig på oppstandelsen. ❤️ Moses er et bilde på utfrieren. Den som setter fri fra det som binder oss i denne verden. Om det er synd, om det er makter eller andre ting. Han er også billedlig mellommannen, slik som Jesus er vår mellommann. Han er den som taler vår sak. 🙏
Josva er et også et sterkt bilde på frelseren som er med i kamp og strid. Og som gir oss løfter og ord å holde fast ved på vår vandring. Jesus sa" jeg er med dere alle dager inntil verdens ende " 🙌
Boas peker på Gud som brudgommen. Og Ruth som han giftet seg med er et bilde på at Gud ikke bare ser til Israel, men til hedninger også.
Samson peker på Gud som sterk og som dommer, Gideon peker på Guds seier, ikke ved mange, men ved få. David peker på Gud som konge, Salomo peker på Gud ikke bare som konge, men som fredsfyrste. Jesus er vår fredsfyrste ❤️ Jonas i fisken peker på Jesus død og oppstandelse (3 dager og tre netter måtte han være der). Jonas dåp var litt mer dramatisk enn min. 😀 Dåpen er et bilde på død over det gamle livet og oppstandelse til et liv med Jesus.
Tilbake til 2 mosebok og påskens betydning. Det har vært mange landeplager/straffedommer som har gått over Egypt i kapitlene før. Egypt ligger helt i ruiner, den siste straffedommen er død. Død over alt førstefødt av både mennesker og dyr. Men Israel får en vei ut. De får beskjed om å ta blodet av et lam uten feil på, og stryke det over dørkarmen og på sidekarmene. Da vil døden gå forbi det huset. Samtidig skulle de ete lammet. Lammet måtte være stekt. ( Symboliserer Jesu lidelse og korsfestelse) lammet skulle spises. De skulle ta det inn i deg.
Jesus er Guds lam som bærer verdens synd. (Joh 1,29)
Han er den som døde for at døden skulle gå forbi oss. ❤️ ”Alle dem som tok i mot ham, gav han rett til å bli Guds barn”
Å ta i mot Jesus er som å stryke hans blod, hans uskyldige blod over våre hjertedører. Det er den eneste veien! Når vi tar i mot han blir vi regnet som rettferdige fordi han er rettferdig, vi blir regnet som rene fordi han er ren, vi blir regnet som tilgitt, fordi han tok straffen. Det er en ufattelig stor pakkeløsning 😍 🙏🙌💪
Les Jesaja 53 hvordan han ble såret for vår misgjerning, knust for vår misgjerning, såret for våre overtredelser, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår ha legedom ❤️
2 mos 12 vers 11 talte også spesielt til meg i dag :
” slik skal dere spise det (lammet) : Dere skal ha hoftene ombundet, ha sandaler på føttene og stav i hånden.”
De skulle være reiseklare med andre ord. Er vi reiseklare? Venter vi med forventning. Har vi vår sak i orden med Gud. Lar vi ordet om korset og blodet være over vår hjertedør. ❤️🚪
Vi som har tatt i mot og venter på Herren kjenner allerede at døden er gått forbi. At vi har liv i glede i den oppstandne Jesus. At vårt hjerte allerede er fylt av takknemlighet. Det er fullbrakt sa Jesus på korset 🙌 har du tenkt på hva det innebærer for deg?
God påske i den rette betydning ❤️😉

Sitat slutt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar