Dagens tekst er fra Mark 2
5Da Jesus så deres tro, sa han til den lamme: «Sønn, dine synder er tilgitt.»
6Men noen skriftlærde som satt der, tenkte med seg selv: 7«Hvordan kan han si slikt? Han spotter Gud! Hvem andre enn Gud kan tilgi synder?» Sal 103,3; Jes 43,25; 1 Joh 1,9 8Jesus merket i sin ånd at de tenkte dette, og han sa til dem: «Hvorfor har dere slike tanker? 9Hva er lettest å si til den lamme, enten: Dine synder er tilgitt, eller: Stå opp, ta båren din og gå? 10Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å tilgi synder» – og nå vender han seg til den lamme: 11«Jeg sier deg, stå opp, ta båren din og gå hjem!» 12Og mannen reiste seg, tok straks båren og gikk ut rett for øynene på dem, så alle ble ute av seg selv av undring og priste Gud og sa: «Noe slikt har vi aldri sett.»
Det er mye å hente fra denne teksten. Vennene for eksempel. Uten dem hadde ikke den lamme kommet fram for Jesus. Deres kjærlighet, omsorg og bønner ble redningen for ham.
Men det jeg festet meg ved i dag, var Jesu første reaksjon "Da han så deres tro, sa han..." Jeg er ganske sikker på at det var å se ham gå som var deres tro. Så hvorfor startet Jesus med å si "Dine synder er deg tilgitt"?
Men det jeg festet meg ved i dag, var Jesu første reaksjon "Da han så deres tro, sa han..." Jeg er ganske sikker på at det var å se ham gå som var deres tro. Så hvorfor startet Jesus med å si "Dine synder er deg tilgitt"?
Det står det jo ikke noe om, så her er bare mine refleksjoner :-) Det er ganske velkjent at våre tanker og følelser påvirker kroppen. Å bære på skyldfølelse eller skam, bitterhet eller hat, sorg eller mismot - alt slikt påvirker både kropp og helse. Nå tror jeg ikke at noe av dette gjorde mannen lam - men i hans tanker og følelser så likevel Jesus noe som holdt ham fast fra å kunne ta imot en helbredelse. Kanskje han kjempet med følelser som sa "Dette er jeg ikke verdig til, men det våger jeg jo ikke si til mine venner..." Tenk at Jesus kan lese tanker også. Han som kjenner og vet alt. Det jeg i alle fall ser ut fra historien, er at Jesus så hva mannen trengte først og fremst. Tilgivelse for sine synder. Det er som om Jesus sier til ham. "Jeg ser DEG. Jeg ser ikke bare beina dine"
Han ser DEG også! Ikke bare dine omgivelser eller hva du får til eller ikke. Han ser deg og dine innerste tanker og følelser. Han vet akkurat hva du trenger.
Jeg kom til å tenke på en sang som beskriver litt av dette. Til Ham kan vi komme i alle livets situasjoner.
Så godt at jeg kan komme til Jesus - hver dag.
Klagesangen 3 - ja, det er en sang om sorg og smerte, og likevel sier forfatteren;
21 Men én ting legger jeg meg på sinne,
derfor har jeg håp:
22 Herrens miskunn er ikke forbi,
hans barmhjertighet tar ikke slutt.
23 Den er ny hver morgen,
stor er din trofasthet.
24 Jeg sier: Herren er min lodd,
derfor står mitt håp til ham.
25 Herren er god mot dem
som venter på ham og søker ham.
26 Det er godt å være stille
og vente på hjelp fra Herren.
derfor har jeg håp:
22 Herrens miskunn er ikke forbi,
hans barmhjertighet tar ikke slutt.
23 Den er ny hver morgen,
stor er din trofasthet.
24 Jeg sier: Herren er min lodd,
derfor står mitt håp til ham.
25 Herren er god mot dem
som venter på ham og søker ham.
26 Det er godt å være stille
og vente på hjelp fra Herren.
Takk Jesus, at jeg får komme til Deg og være hos Deg. Jeg legger denne dagen i Dine hender. Jeg tar også med meg alle mine fram for Deg i bønn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar