søndag 5. februar 2023

Guds vei

Denne helgen er jeg med på en konferanse i Oslo kalt "Breaking The Chains" (Bryte lenker) Mange mennesker er bunnet av ulike typer "lenker" de lengter etter å bli fri fra. Og samtidig kjenne på at de er verdifulle. Uansett.

Det er en spennende konferanse, og nå som jeg har vært med en stund kjenner jeg virkelig større og større glede av å være med. At jeg har blitt velsignet er det absolutt ingen tvil om! Men så innrømmer jeg også at kulturen her er så totalt annerledes enn jeg er vant med. Og i blant blir det litt for mye for ei staut "ola nordmann" (leer) Her er det nemlig mennesker fra mange ulike steder i verden som er vant fargerike måter å være på, synge på, danse på, dele ting på osv. Også har jeg i blant ikke klart å la være å kommentere "Er det nødvendig å... de høres jo helt... nei guri malla" Men så må jeg altså innrømme at jeg bare elsker dem mer og mer.

Så hvorfor deler jeg dette da? Jo, for disse møtene som jeg har vært med på siste to årene har fått meg til å reflektere en del over våre tradisjoner og måter å tenke på. Tenk om de er litt ... fastkjørte? Vi roper til Gud om vekkelse, og ser for oss hvordan det skal foregå. Men hva om Gud har en helt annen måte Han ønsker å gjøre det på? Er jeg klar for det?

Lurer på hva disse på øvresalen forventet seg? Alt de hadde fått beskjed om, var å vente på kraft. Så noe som styrket dem skulle i alle fall komme. Tenk at de ventet i 10 dager før det skjedde. Snakk om langt bønnemøte da?! Kanskje de også spurte seg, det vi i blant spør "Hvorfor skjer det ikke noe?" Men plutselig.. Kjære Gud, takk for din nåde. Takk at du ser min hjertedør som bare er så vidt åpen... bekymret for å slippe inn noe jeg ikke burde. Samtidig bekymret for å ikke være åpen nok for Deg.

Kanskje det er fordi jeg ser på alle mennesker rundt meg? Alle med ulike meninger? Og lurer på hvor jeg skal gå? Åh jeg vil løfte blikket å se på DEG GUD. Takk for Den Hellige Ånd som er min rådgiver. Det er DEG jeg skal være åpen for. Det er her det starter tenker jeg - samtidig er det viktig å være en del av et felleskap. For det er SAMMEN vi utgjør Kristi Legeme. Det er SAMMEN vi skal oppleve vekkelse. Og det er SAMMEN vi er kalt til å arbeide i Guds rike.

6 Salige er de som har sin styrke i deg, de som lengter etter å dra opp til templet. 7 Når de drar igjennom den tørre dal, gjør de den til en kildevang; høstregnet dekker den med signing. 8 De går fra kraft til kraft, til de trer fram for Gud på Sion. 9 Hør min bønn, Herre, Allhærs Gud, lytt til den, du Jakobs Gud! Sela 10 Gud, vårt skjold, vend blikket hit, og se på din salvedes ansikt! 11 Ja, én dag i dine tempelgårder er bedre enn tusen ellers. Å stå ved terskelen til Guds hus er bedre enn å bo i telt med gudløse. 12 For Herren vår Gud er sol og skjold; Herren gir nåde og ære. Den som er redelig i sin ferd, nekter han ikke noe godt. 13 Herre, Allhærs Gud, salig er den som stoler på deg. (Salme 84)

Herre, lær meg din vei så jeg kan vandre i din sannhet! Gi meg et helt hjerte, så jeg frykter ditt navn! (Salme 86;4)


Åpne øynene til mitt hjerte, Herre
Åpne øynene til mitt hjerte
Jeg vil se deg
Jeg vil se deg
Å se deg høyt og løftet opp
Skinner i lyset av Din herlighet
Hell ut din kraft og kjærlighet
Mens vi synger hellig, hellig, hellig
Vi ønsker å se Deg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar