tirsdag 21. februar 2023

Gartneren

 Han fortalte denne lignelsen: «En mann hadde et fikentre som var plantet i vingården hans. Da han kom for å se etter frukt på det, fant han ingen. 

Matt 21,19 7Han sa til gartneren: Nå er det tredje året jeg kommer og leter etter frukt på dette fikentreet uten å finne noe. Hogg det ned! Hvorfor skal det stå der og suge ut jorden? 8Men gartneren svarte: Herre, la det stå dette året også, så skal jeg grave omkring det og gjødsle det. 2 Pet 3,9.15 9Kanskje det da vil bære neste gang. Hvis ikke, får du hogge det ned.»

Lignelsen er hentet fra Luk 13. Jeg har alltid tenkt (og hørt) at denne vingårdsmannen er Jesus. Men så har vi jo vingårdsmannen som jo er overhodet. Det fikk meg til å undre på om ikke denne gartneren er deg og meg som tror...? Med ansvar for hverandre? Ansvar for å hjelpe og ta vare på? 

I 1.Kor 3;6 sier Paulus; "Jeg plantet, Apollos vannet; men Gud gav vekst."

Jeg tok opp denne tanken med min bror, som mente at vingårdsmannen også kunne være menigheten. Vi som er kalt til å være Kristi legeme her på jord. Det styrker tanken om at vi skal hjelpe hverandre til å bære frukt. Elske det fram med omsorg.

Herre, i dag ønsker jeg både å takke for og be for menigheten. Vi trenger hverandre! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar