Fra dagens kapittel, Apgj 28, leser vi om Paulus som på mirakuløst vis blir reddet fra skipbrudd på havet. Vel ikke på land hender dette;
Paulus hadde sanket sammen en haug med kvister og lagt på bålet. Da krøp det en orm ut på grunn av heten og bet seg fast i hånden hans. 4Da innbyggerne så dyret henge ned fra hånden hans, sa de til hverandre: Denne mannen er sikkert en morder, siden Rettferdigheten ikke lar ham leve enda han er reddet fra havet. 5Men han ristet dyret av seg inn i ilden, uten å ha noe men av det.
Mark 16:18. Luk 10:19. 6De ventet da at han skulle hovne opp eller falle død om med det samme. Da de hadde ventet lenge, og så at det ikke skjedde noe usedvanlig med ham, kom de på andre tanker, og sa at han var en gud!
De trodde de kjente Paulus ut fra de de så. Først tolket de at han var en morder, siden tolket de at han var en gud. Men Paulus var ingen av delene. Det er så fort gjort å både dømme og tolke ut fra det vi ser! Den du møter er mer enn det du ser.
I mange år var nettopp dette en av mine store bekymringer. At andre tolket meg hele tiden. Og jeg var liksom sikker på at de tolket det verste - slik som de først gjorde med Paulus her. Hva folk måtte tenke og mene var skummelt å tenke på. Heldigvis har jeg blitt sterkere etter hvert. Det har vært min bønn også. Jeg vet at jeg ikke er alene om å slite med slike tanker.
Jeg syntes det har vært så befriende å tenke på at Gud ikke tolker meg. Han kjenner meg! På både godt og vondt. Og likevel elsker Han meg. Det tror jeg på. I tillegg er Han en Gud som kan fylle mine tanker med fred som overgår all forstand :-D
Salme 139;1-2 sier
Herre, du ransaker meg og kjenner meg.
Om jeg sitter eller står, så vet du det,
langt bortefra merker du mine tanker.
Og i Fillip 4;7 sier
Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.
I dag vil jeg oppmuntre til å være raus i møte med andre. Folk er mer enn hva du ser. Også vil jeg oppmuntre med at Gud, som kjenner deg fullt og helt - Han elsker deg!
Herre, jeg ber for dagen i dag. Måtte Du gi meg både visdom og kjærlighet til dem jeg møter. Jeg ber spesielt for barna jeg møter hver dag. Jeg tror Du har et helt spesielt hjerte for dem. Som Jesus sa "Himlenes rike hører barna til"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar