fredag 26. juni 2020

Luk 4

1 Fylt av Den Hellige Ånd vendte Jesus tilbake fra Jordan, og drevet av Ånden ble han ført omkring i ødemarken 

Slik åpner dagens kapittel Det er en kjent historie, der Jesus etter 40 dager med faste, havner i ørkenen og blir fristet av djevelen. 

Det jeg festet meg ved i denne starten, var at Jesus, på tross av at han havnet i ørkenen og ble utsatt for fristelser - så var han drevet av Den Hellige Ånd. Han hadde styrken han trengte. 
En annen ting å tenke på, er at han som hadde fastet i 40 dager hadde Den Hellige Ånds styrke - og likevel opplevde han både ørken og kamper. Kamper er ikke bare en motgang. Det er også en måte å bli sterkt på. 
Takk og lov for at vi tror på en Gud som er med HELE veien. Han er ikke den som trekker seg unna når ting blir vanskelig. VI kan nok gjøre det, men Han er trofast.

Når Jesus tok kampen, svarte han med "Det står skrevet" Ordet var ett av hans våpen. En oppmuntring til å bygge sin tro gjennom å lese Ordet!

Etter denne kampen står det om Jesus;

14 Så drog Jesus tilbake til Galilea, fylt av Åndens kraft. Ryktet om ham spredte seg over hele området. 15 Han lærte folket i synagogene og fikk lovord av alle. 

Tenk å få oppleve den undervisningen? De som hørte, ble mektig rørt. 

Han åpnet bokrullen og fant det stedet der det står skrevet:
18 Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg til å forkynne
et gledesbudskap for fattige.
Han har sendt meg for å kunngjøre
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri 
19 og rope ut et nådens år fra Herren.

20 Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til tjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. 21 Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.» 


Sterke Ord - men i hans hjemby ble det ikke så godt mottatt som ellers. Tvert imot ble de rasende på Jesus. De så ikke hvem han virkelig var. Og Jesus svarte dem noe tankevekkende;

24 Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Ingen profet blir godt mottatt på sitt hjemsted. 25 Ja, jeg sier dere som sant er: Det var mange enker i Israel den gang Elia levde, da himmelen var lukket i tre år og seks måneder og det ble en stor hungersnød i hele landet. 26 Likevel ble ikke Elia sendt til noen av dem, men bare til en enke i Sarepta i Sidons land. 27 Og det var mange spedalske i Israel på profeten Elisjas tid; men ingen av dem ble renset, bare syreren Na'aman.» 

Undrene viser hvilken kraft som var med Eisja - men folket omkring var ikke klar over hva de hadde (tror jeg) Er jeg klar over hva jeg selv har? I Kristus? "Dette skriftordet ble oppfylt mens dere hørte på" Det er hva jeg ber og håper på - for Ordet er levende og virkekraftig :-)

Kapitlet avslutter med flere ulike helbredelser. Jesus gjør godt for kropp og sjel.
Jeg er så takknemlig for at jeg kan få tro på det - en Gud som bryr seg om HELE meg. Og deg. Jeg har lyst til å avslutte med noen ord fra Johannes 3. brev;

2 Min kjære, først og fremst ønsker jeg at du får være frisk og ha det godt, like godt som du har det åndelig.

Gud velsigner deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar