onsdag 27. mai 2020

Filip 3 og 4

Fra dagens kapitler er det to ting som fanget min oppmerksomhet.

Å vinne Kristus - og glede seg i Herren. Dette siste har jeg jo hørt innimellom. Men det første har jeg ikke helt tenkt på. Kan jeg vinne noe som er en gave?
JA! For en gave må også tas imot, og brukes. Først da gir den jo verdi. 
Frelsen er en gave, men det er først når jeg bruker tid sammen med Gud, at verdien øker. Jeg tror det er slik jeg kan "vinne Kristus". Vennskap blir sterkere når vi bruker tid sammen, sant?

Paulus åpner med å fortelle om sin fortid og alt som var viktig for ham før han møtte Jesus, og så sier han;
8. Ja, jeg regner alt som tap, fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, og jeg ser det som skrap for at jeg kan vinne Kristus 9. og være i ham. Her har jeg ikke min egen rettferdighet, den som loven gir, men den rettferdighet jeg får ved tro på Kristus, den som er fra Gud og bygger på tro. 

12. Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette eller allerede er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. 13. Brødre, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak og strekker meg etter det som er foran, 14. og jager fram mot målet og den seierspris som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus. 15. Slik skal vi se det, alle vi som har nådd modenhet. Og om dere ser annerledes på noe, skal Gud gi dere klarhet også i det. 16. La oss bare, så langt vi er kommet, holde fram i samme spor!

Så nydelig skrevet! Vi ser ikke alt likt, men kan likevel holde sammen og hvile i at Gud viser oss det vi trenger, steg for steg.

I det neste kapitlet legger Paulus mest vekt på det å glede seg i Herren.

4. Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! 5. La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær! 6. Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk! 7. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. 8. For øvrig, brødre: Alt som er sant, alt som er edelt, rett og rent, alt som er verd å elske og akte, all god gjerning og alt som fortjener ros, legg vinn på det! 9. Gjør det dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg. Så skal fredens Gud være med dere.

Dette er også er vers jeg ofte har funnet trøst i. Ikke minst dette med at Guds fred skal overgå all forstand og bevare mitt hjerte og mine tanker. Jeg er nemlig en grubler av rang.... og i blant kan tankene bli ganske slitsomme. Da er det godt å komme til Gud og finne hvile og trøst i ham. Han som kan ta vare på mitt hjerte og mine tanker. Han som forstår! Og som kan lege og hele.
Herre, det blir min takkebønn i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar