fredag 29. mai 2020

2.Kong 9

Dagens kapittel er ett av de blodige.... Det åpner med at Gud kaller en ny konge, og hans første oppdrag er å slakte hele kong Akabs ætt. Det er grusomt, men så hadde han også vært en konge som misbrukte sin makt med både vold og falskt spill.


Jeg må innrømme at det finnes deler av historien jeg skulle ønske ikke var der. Husker første gang jeg ble sjokkert over hva slags historie jeg kunne finne i bibelen "Står dette her...?!"
Bibelen er en ærlig bok. Den pynter ikke på sannheter. Den ER sannhet. Og i blant er det tøft å se den.

Jeg kom plutselig til å tenke på hvordan vi mennesker kan være ganske "flinke" til å pynte på sannheter. Ikke minst om oss selv.  Det handler ikke alltid om å være falsk. Det handler om frykt for hva andre måtte tenke og mene. Jeg har ramlet i den fella selv flere ganger.

Men overfor Gud er det umulig å pynte på sannheter. Han ser ALT. For noen er det en skremmende tanke, men for meg er det så befriende. Hos Gud kan jeg være 100% ekte. Det gjør at jeg slapper av. Når jeg kommer til Gud, trenger jeg hverken fortelle eller forklare - han kjenner til alt. Og likevel elsker han meg. Gud visste hvem vi mennesker var, gjennom alle disse historiene vi finner i bibelen på godt og vondt - og likevel ville han komme og ofre alt, for å vinne oss tilbake. Kjære Gud, jeg er sååå takknemlig!

Jeg fikk lyst å legge til en bloggpost jeg skrev for mange år siden, om salme 139. Den viser hvor Gud Gud kjenner oss, gjennom alle forhold gjennom hele livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar