lørdag 8. februar 2020

Jer 29

Dagens kapittel fortsetter historien om de falske profetene. Jeremia skriver et brev til de bortførte i Babylonia.

4. Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud, til alle dem jeg har ført bort fra Jerusalem til Babylonia: 5. Bygg dere hus og bo i dem, plant hager og spis frukten fra dem! 6. Ta dere koner og få sønner og døtre! Finn koner til sønnene og gift bort døtrene deres, så de kan få sønner og døtre. Der skal dere øke i tall og ikke minke. 7. Se til at den byen som jeg har ført dere bort til, må ha fred og fremgang, og be til Herren for den! For når det går den vel, går det også dere vel. 8. Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud: La dere ikke narre av profetene og spåmennene som er hos dere, og bry dere ikke om det dere drømmer! 9. For det er løgn det de spår dere i mitt navn. Jeg har ikke sendt dem, lyder ordet fra Herren.
10. Så sier Herren: Når sytti år er gått for Babylonia, skal jeg se til dere. Jeg vil gjøre det jeg har lovt, og føre dere tilbake til dette sted. 11. For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp. 12. Når dere kaller på meg og kommer til meg med deres bønner, vil jeg høre på dere. 13. Når dere søker meg, skal dere finne meg. Ja, søker dere meg av et helt hjerte, 14. lar jeg dere finne meg, sier Herren. Så vil jeg vende lagnaden for dere og samle dere fra alle de folk og steder som jeg har drevet dere bort til, lyder ordet fra Herren. Og jeg vil la dere komme tilbake til det stedet jeg førte dere bort ifra.

Det er nydelig å lese om hvilke tanker Gud har for dem (og for oss!), til tross for at de nå må leve i et fremmed land. 

Men selv om versene er svært gode, og har blitt sitert rett som det er, så finner jeg også sorg i temaet. Dette er noe jeg strever med. Hvordan skjelner jeg mellom ekte og falske profeter...? Hvor viktig er det å kunne gjøre det?

Her fikk det fatale konsekvenser for de som valgte å høre på de falske profetene. Det de sa, hørtes så ekte ut... og de sa de var sendt av Gud, men det var de ikke. 
Ord er faktisk ikke nok! 

Herre, her er jeg. Er jeg på rett sted? Har jeg lyttet til de rette Ordene?
Er det noe jeg bør endre? Noen jeg burde lytte ekstra til?
Takk for DITT LEVENDE ORD! Her kan jeg møte Deg hver dag. Herre, måtte Din Hellige Ånd veilede meg hver dag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar