tirsdag 24. desember 2019

Mark 5

Dagens kapittel åpner med en sterk historie. En mann som har slitt lenge, og livet han lever kan neppe kalles liv....

1. Så kom de til den andre siden av sjøen, til Gerasener-landet. 2. Da han steg ut av båten, kom en mann mot ham fra gravhulene. Han var besatt av en uren ånd 3. og holdt til i gravene. Ingen var lenger i stand til å binde ham, ikke engang med lenker. 4. For han var ofte blitt bundet med fotjern og lenker, men lenkene rev han av seg, og fotjernene sprengte han. Ingen klarte å rå med ham. 5. Natt og dag skrek han i gravhulene og i fjellet, og slo seg selv med steiner.

Jesus helbreder denne mannen. Her er det bedre å bruke uttrykket "satte fri"!

Kapitlet fortsetter å fortelle om hva Jesus kan! En kvinne som har kjempet mot en alvorlig sykdom i 12 år, og brukt hele sin formue på alt som kanskje kunne hjelpe. Men hun var bare blitt verre. Hos Jesus ble hun frisk på et øyeblikk (v.33-34) 
Og som om det ikke er nok; Jesus vekker også opp den døde datteren til Jairus (siste del av kapitlet)

De siste to historiene er flettet sammen, og Jesus gjør mer enn å helbrede her. Han viser dem verdi og omsorg. Jeg har lyst til å dele en bloggpost med dere, hvor jeg forteller mer om akkurat dette. Du finner den her; "Min datter"

Herre, det er sterkt å lese dagens kapittel. Hva du kan!!
Så sterkt det må ha vært for de som var rundt deg, å se og oppleve dette. 
Jeg må innrømme at du langt fra er like tydelig her... Jeg er så takknemlig for troen. Virkelig. Ville aldri vært den foruten. 
Men jeg skulle også ønske du var mer synlig, så troen kunne vokse mer. 
Det er så mange mennesker som er bundet av lenker de trenger å bli fri i fra. 
Mange som trenger helbredelser. Hva kan vi gjøre for at troen skal vokse?

Søke deg. Det finnes ikke andre svar. Tror jeg. 

Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg.
(Matt 6;33)

Herre, i dag vil jeg be om at troen skal vokse i vår kirke, slik at flere mennesker kan oppleve DIN frelse, frihet og helbredelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar