fredag 29. november 2019

2.Mos 23

I første del av dagens kapittel fortsetter Moses om lese opp loven. 

Du skal ikke sette ut falske rykter. Gjør ikke felles sak med en ugudelig, så du selv blir et urettferdig vitne!  2 Følg ikke mengden i det som er ondt! Når du vitner i en sak, gi da ikke etter for det mengden vil, så du fordreier retten.  3 Og når det gjelder småkårsfolk, skal du ikke pynte på deres sak.

Også den gangen var det lett å la seg påvirke av mengden... hva alle andre måtte tenke og mene. Da blir det viktig med loven som hjelper å tenkte i riktig retning igjen :-) 

Flere bra ting fra moseloven som også passer til dagens samfunn;

 8 Ta ikke imot bestikkelser! For bestikkelser gjør klarsynt mann blind og skader saken for dem som har rett.
   
  9 Du skal ikke fare hardt fram mot en innflytter! Dere vet jo selv hvordan det kjennes å være innflytter; for dere var selv innflyttere i Egypt.


I siste del av kapitlet får Moses og folket både formaning og løfte. Gud vil være med å bane vei for dem inn i løfteslandet. Men det ligger også betingelser i løftet.

 32 Du skal ikke slutte noen pakt med dem og deres guder. 33 De må ikke bli boende i landet ditt, så de får deg til å synde mot meg. For dyrker du deres guder, blir det til en snare for deg.

Herre, jeg vet at frelsen er av nåde. En gave fra Deg!
Hjelp meg Herre, så jeg tar vare på denne gaven. For også jeg kan oppleve ting som kan bli en snare for meg... 
Takk for Den Hellige Ånd som veileder og hjelper meg.

I salme 86 skriver David;

  5 For du er god og tilgir gjerne;
        Herre, du er rik på miskunn
        mot alle som påkaller deg.
   
  6 Herre, vend øret til min bønn,
        lytt til meg når jeg trygler og ber!
   
  7 Jeg roper til deg på nødens dag,
        for du vil bønnhøre meg.
   
  8 Herre, blant guder er ingen som du,
        og ingen gjerninger er som dine.
   
  9 Alle folk som du har skapt,
        skal komme og bøye seg for deg, Herre,
        tilbe deg og ære ditt navn.
   
 10 For du er stor, og du gjør under.
        Du alene er Gud.
   
 11 Herre, lær meg din vei,
        så jeg kan vandre i din sannhet.
        Gi meg et udelt hjerte,
        så jeg frykter ditt navn.
   
 12 Jeg takker deg, Herre, av hele mitt hjerte;
        min Gud, jeg vil evig ære ditt navn.
   
 13 For din troskap mot meg er stor




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar