torsdag 14. november 2019

2.Mos 20

I dagens kapittel får folket møte Gud. Det er ganske så annerledes enn møtene vi opplever i dag... 
Jeg må innrømme at jeg tar meg i å undre over hvor stor forskjell det ser ut til å være mellom den Gud folket møter her, og den Gud vi møter gjennom Jesus.

Men så er det også en vesentlig forskjell. Israel prøvde selv å oppnå det å leve hellig (for Gud er hellig) gjennom loven. Men det var så vanskelig. Guds vrede rammet dem stadig... Han som ikke tåler synd. Hos Gud er alt hellig og rent. 

Jesus, som er hellig å ren, hadde kjent Gud fra evighet av. Ingen kjenner Gud bedre enn Han. Så hans beskrivelse er også helt riktig, selv om den skiller seg ut fra gamle testamentet. Gud ER den Jesus beskriver. Og Gud lengter etter barna sine. Eneste mulighet var å selv gå i døden for oss. Det er så vanskelig å forstå - men Han har gitt oss troens gave. Jeg kan få tro at gjennom Ham er jeg gjort hellig og ren. Han har åpnet veien like inn i Guds favn. Når vi ser hvor vanskelig dette var for Israel, vet vi hvor stort akkurat dette er.

Jeg siterer fra dagens kapittel hvor Gud akkurat hadde gitt dem de 10 bud;
 18 Hele folket hørte tordenbraket og hornlåten og så lynene og fjellet i røk. Da de så og hørte dette, skalv de av redsel og holdt seg langt borte. 19 De sa til Moses: «Tal med oss du, så skal vi høre! Men la ikke Gud tale med oss, for da dør vi!» 20 Da sa Moses til folket: «Vær ikke redde! Det er for å prøve dere Gud er kommet, og for at dere skal ha frykt for ham, så dere ikke synder.»
   
 21 Så ble folket stående langt unna, mens Moses nærmet seg den mørke skyen hvor Gud var.

Jesus hadde allerede her, lenge vært i Guds tanke. Før de flyktet fra Egypt, innstiftet Han påskehøytiden. Noe de skulle minnes år etter år, og feire for aldri å glemme. Høytiden da påskelammets blod ble redningen for Israel. 
Gud ville at de skulle forstå at Jesus var dette påskelammet, når han døde på korset, nettopp i påsken. I dagens kapittel var folket redde for Gud (og det er forståelig!) Men det de ikke kjente og forstod, var at Gud virkelig elsket dem.

Lenge før Jesus døde for oss, ble det planlagt av Gud og fortalt gjennom bl.a profeten Jesaja 53;
Vi trodde han var blitt rammet,
        slått av Gud og plaget.
   
  5 Men han ble såret for våre overtredelser
        og knust for våre misgjerninger.
        Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred,
        ved hans sår har vi fått legedom.

Og Jesus selv sier i Joh 3:16
For så høyt har Gud elsket verden at Han ga sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Helt til slutt i dagens kapittel sier Gud til Moses;
 24 Et alter av jord skal du reise for meg. På det skal du ofre dine brennoffer og måltidsoffer, ditt småfe og storfe. På hvert sted hvor jeg vil at mitt navn skal minnes, skal jeg komme til deg og velsigne deg.

I dag er veien til Gud åpen, gjennom Jesus Kristus. Gud velsigner deg. Herre, det blir min takkebønn i dag.
Takk for frelsens gave
Takk for troens gave
Takk for Guds Ord som gir liv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar