mandag 4. november 2019

2.Mos 18

Dagens kapittel har et klart budskap. Du trenger ikke stå alene!

Moses hadde et stort kall fra Gud, og han hadde virkelig utført det med glans. Men for et arbeid det var, og han stod på fra morgen til kveld (v.15) Han var tro mot Gud og det kallet han hadde fått. Tror ikke han tenkte på det en gang jeg, at han kunne delegere... Det var nok Gud som sendte hans svigerfar med viktig innsikt. 

 17 Da sa svigerfaren til ham: «Det er uklokt, det du gjør. 18 Du tretter ut både deg selv og folket som er med deg. Dette er for stridt for deg; du kan ikke gjøre det alene. 19 Hør nå på meg! Jeg vil gi deg et råd, og Gud skal være med deg. Du skal tre fram for Gud på vegne av folket og legge deres saker fram for ham! 20 Innprent dem budene og lovene, og lær dem den vei de skal gå, og de gjerninger de skal gjøre! 21 Velg deg ut dyktige menn av hele folket, menn som frykter Gud, er pålitelige og hater urett vinning! Sett dem til førere for folket, noen for tusen, noen for hundre, noen for femti og noen for ti. 22 De skal skifte rett mellom folk til enhver tid. Hver stor sak skal de komme til deg med, men hver liten sak skal de avgjøre selv. Slik skal du lette byrden for deg og la dem bære den sammen med deg. 23 Gjør du dette, og vil Gud det så, kan du holde ut, og da kan alt folket her vende hjem i fred.»

Moses fulgte sin svigerfars råd. Som det må ha lettet byrden hans?! Ja, mer enn det; jeg tror også at flere i folket ble hørt. Jeg mener.... køen utenfor Moses sitt telt må ha vært enorm :-)

Herre, takk for alle medarbeidere! I dag vil jeg be for dem alle, i både store og små oppgaver. Vi trenger hverandre. Hjelp oss å ta vare på hverandre og bygge hverandre opp. Takk for det du gir Herre, av styrke og mot. Av nåde og fred. Vi er barn av deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar