onsdag 1. mai 2019

1.Sam 13

Saul, den første kongen, var 30 år og veldig modig. Det må jeg si.... 
I dagens kapittel samler han folket til krig, enda de ikke har våpen...?! Og det mot en stoooor fiendehær med våpen...

 5 Filisterne samlet seg til kamp mot Israel, med tre tusen vogner og seks tusen hestfolk, og fotfolk så mange som sanden på havets strand.

 19 Den gang fantes det ingen smed i hele Israel, for filisterne ville ikke at hebreerne skulle lage seg sverd og spyd. 20 Derfor måtte hver israelitt dra ned til filisterne når han skulle ha kvesset et plogjern eller et plogskjær, en øks eller en sigd. 21 Prisen var to tredjedels sekel for plogjern og plogskjær og en tredjedels sekel for høygafler og økser og for å få satt jernpigg på en stav. 22 Slik hadde det seg at den dagen slaget stod, hadde ingen av dem som fulgte Saul og Jonatan, sverd eller spyd. Bare Saul og hans sønn Jonatan hadde slike våpen.

Det eneste våpnet Israel hadde, og stolte på, var Gud. Derfor hadde de tilkalt profeten Samuel. Da han ikke kom til avtalt tid, begynte folket å bli redd og trekke seg tilbake.
Og det igjen gjorde nok Saul redd, for nå gjorde han noe han ikke skulle....i ren panikk. Han tok Samuel sin oppgave, og bar selv fram et brennoffer. Da kom Samuel

11 Samuel sa: «Hva har du gjort?» Saul svarte: «Jeg så at folket tok til å spre seg og gå fra meg. Du kom ikke til fastsatt tid, og filisterne samlet seg ved Mikmas. 12 Da tenkte jeg: Nå kommer filisterne ned til Gilgal og går til angrep på meg uten at jeg har bedt om Herrens velvilje, og derfor våget jeg meg til å bære fram brennofferet.» 13 Men Samuel sa til Saul: «Du har båret deg uforstandig at. Du har ikke holdt det budet som Herren din Gud gav deg. For da ville Herren ha stadfestet ditt kongedømme over Israel for alle tider.

Jeg framhevet teksten med Sauls forklaring, rett og slett fordi den viser at Sauls tanke var god, selv om den ikke var rett....
Han ønsket seg Herrens velvije (og det var jo en god tanke at han måtte ha den først, og ikke klarte å gå til krig i egen kraft) men hadde ikke tålmodighet til å vente... og tok en oppgave han ikke skulle.

Det er én ting til som kommer fram i dagens kapittel, Det gir inntrykk av at kong Saul ikke var helhjertet. Riktignok søkte han Guds velvije her, men det var kanskje mest fordi folket begynte å trekke seg tilbake? Handlingen kan ha vært mer for å gjøre noe synlig for folket enn det var for å søke Gud. Det kan jeg ikke si med sikkerhet, men jeg antar det utfra hva jeg leste her;

 14 Men nå skal ditt kongedømme ikke stå ved lag. Herren har søkt seg ut en mann etter sitt hjerte og kalt ham til fyrste over sitt folk. For du har ikke holdt det Herren bød deg.»

Hva andre måtte tenke og mene - det er av betydning. Men i blant kan det føre meg helt galt avsted også.... Så viktig det er å sette Gud først, og la HAN lede.

Jeg kom til å tenke på et uttrykk jeg har hørt i noen si i en preken "Jeg ble så ivrig at jeg gikk foran Gud" og forklarte dette med at det ble gjort mer enn det Gud hadde tenkt. Gud hadde bedre tid og kanskje til og med andre planer. Var nesten det Saul også gjorde her, når han ikke hadde tid til å vente på Samuel. 

Men det med å høre Guds plan, og følge den, det er ikke enkelt. Jeg har tatt noen feilsteg gjennom livet. Men så har jeg også opplevd at Gud har vært med og ledet meg igjen, selv om jeg tok feil....  Fikk lyst til å ta fram et vers som virkelig fylte meg med nytt håp etter en slik fadeese; 

(fra 2.Sam 22)
 17 Han rakte hånden ut fra det høye og grep meg,
        drog meg opp av det dype vann.
   
 18 Han berget meg fra min mektige fiende,
        fra motstandere som var for sterke for meg.
   
 19 De gikk imot meg på ulykkesdagen,
        men Herren var en støtte for meg.
   
 20 Han førte meg ut i åpent land
        og fridde meg ut, for han har meg kjær. 


Herre, i dag vil jeg først og fremst takke deg for din kjærlighet og din nåde. Jeg vil også rope til deg igjen, med en bønn om å veilede meg rett. Og ikke minst, at jeg skal være lydhør og forstå hvilken vei jeg skal gå!
Og tålmodighet også, til å bare være, eller bare vente, om det trengs :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar