mandag 22. april 2019

Job 18

Da tok Bildad fra Sjuah til orde og sa:  (i dagens kapittel)
   
  2 Hvor lenge vil dere legge
        en demper på ordene?
        Tenk dere om, så skal vi snakke sammen!


Bildad vil tydeligvis si hva han mener er rett - uten å legge en demper på ordene.... Og noe av det han sier høres til og med veldig bra ut.

 5 Lyset slokner for den som er gudløs,
        det flammer ingen ild på hans åre.


Ja, det tror jeg på. Jesus er verdens lys. Og salmisten David synger om en Gud som lyser opp i mørket (bl.a. i salme 18 og 139)
Paulus ber for efeserne "Må Gud gi ditt hjertes øye lys"

Men selv om ordene til Bildad høres bra ut her, så får jeg inntrykk at at det handler om mer enn å fortelle at Gud er lys. For flere av versene beskriver en tilstand som treffer Job direkte (særlig v.12-14) Bildad taler dom, ikke håp. 

2 Ulykken hungrer etter ham,
        undergang står klar ved hans side.
   
 13 Hans hud fortæres stykke for stykke,
        en dødelig sykdom eter hans lemmer.
   
 14 Han rives bort fra sitt trygge telt,
        du fører ham av sted til redslenes konge.

 21 Ja, slik går det med nidingens bolig,
        med hjemmet til den som ikke kjenner Gud.


Hvilket lys hadde egentlig Bildad fra Sjua? 
Han kjente iver, og var overbevist om at ytre omstendigheter bekreftet at han var på rett vei. 
Og han var overbevist om at ytre omstendigheter bekreftet at Job var på feil vei. Men han tok feil...

Det med indre overbevisninger er ikke lett. Også jeg har blitt lurt i blant. 

Men selv om Bildad tok fullstendig feil når det gjaldt Job, så hadde han rett i det han sa i v.5  Jeg trenger Guds lys, jeg trenger Den Hellige Ånds ild i mine årer. Det blir min bønn i dag.


(refleksjoner fra 2016 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar