tirsdag 9. april 2019

1.Sam 8

Da Samuel ble gammel, satte han sine sønner til dommere i Israel.  2 Den eldste hette Joel, den yngste Abia. De styrte og dømte i Be’er-Sjeba.  3 Men sønnene fulgte ikke i hans fotspor. De søkte urett vinning, tok imot bestikkelser og fordreide retten.

Slik åpner dagens kapittel. De hadde et fantastisk forbilde i sin far Samuel, og likevel skulle de ta så dårlige valg... Så tungt det måtte ha vært for Samuel! 

Men det var ikke bare sønnene som tok andre veier. Hele Israel ville gå sin egen vei, og det til tross for den gode leder Samuel hele tiden hadde vært.

Samuel søker råd hos Gud som svarer;
 7 Men Herren sa til ham: «Lyd folket og gjør alt det de ber deg om! For det er ikke deg de har forkastet; det er meg de har forkastet og ikke vil ha til konge over seg.  8 Det har de alltid gjort fra den dagen jeg førte dem opp fra Egypt, og til denne dag. De har forlatt meg og dyrket andre guder. Og slik er det de nå gjør mot deg også.  9 Så lyd dem bare! Men advar dem alvorlig, og la dem få vite hvilken rett han kommer til å få, den kongen som skal rå over dem.»

Gud tvinger dem ikke på seg, selv om han lengter etter å være deres Konge, og ta vare på dem. Men de velger Ham bort....igjen. De var så opptatt av å gjøre og være som alle andre. 

 19 Men folket ville ikke høre på Samuel. «Nei,» sa de, «vi vil ha en konge over oss.20 Vi vil ha det som alle de andre folkene. Kongen vår skal styre oss

Det er ikke lett å være en som skiller seg ut - men i blant er det likevel det beste. 

Herre, i dag vil jeg takke deg for din kjærlighet og nåde. Du er ikke en hersker som tvinger seg på. Du er en som har mye å gi for den som søker deg. Herre, i dag ber jeg for barna mine, og for alle som en gang var Deg nær, men som i dag står litt på avstand eller har snudd ryggen til. Kall på dem igjen, så de kan SE og SMAKE at du er en god Gud.

Jeg har også lyst til å be for alle gode forbilder. Styrk dem og gi dem mot til å fortsette sitt gode forbilde, også når menneskene rundt dem svikter... Velsign, bevar, veiled og styrk dem. Amen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar