søndag 6. januar 2019

Salme 6

Kong David - en av de aller største i bibelhistorien - også han hadde vanskelige dager. Virkelig vanskelige. Hør hvordan han klager sin nød i dagens lille salme

 3 Vær meg nådig, Herre, for jeg er kraftløs.
        Leg meg, Herre, jeg er rystet i mitt indre.
   
  4 Min sjel er grepet av redsel.
        Herre – hvor lenge?
   
  5 Herre, vend deg hit og fri meg ut,
        frels meg i din miskunn!
   
  6 Blant de døde er det ingen som tenker på deg.
        Hvem priser vel deg i dødsriket?
   
  7 Jeg er trett av å sukke,
        med tårer væter jeg mitt leie,
        jeg gråter hver natt, så sengen blir våt.
   
  8 Mitt øye er sløvet av bitter sorg
        og svekket av all den motstand jeg møter.


Ingen tvil om at han hadde det vondt. Jeg er så glad for at bibelen ikke bare forteller om seier og glede og store undere. Bibelen er troverdig og forteller mye om LIVET, og det har virkelig varierte dager.... 

Den lille salmen forteller også om tillit til en Gud som både hører og er tilstede gjennom alle slags dager,

Herren har hørt min gråt.
   
 10 Herren hørte da jeg tryglet og bad,
        han har tatt imot min bønn.


Takk for at du er en Gud som HØRER når jeg ber. Takk for at jeg kan få smake og se at Du er god. I dag ber jeg spesielt for de som opplever mørke dager, som strever og har det tungt. Takk at du lytter til deres hjertesukk, Takk at Du kan rekke ut din hånd og hjelpe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar