torsdag 25. oktober 2018

Kalt til gode gjerninger

(Del 23 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")

Dette gode kallet gjenspeiler også hvem Gud er. Dette er Hans ønske, at vi skal være gode mot hverandre. 

Ef.2;10
For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem.

Matt 5;14-16
14Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Joh 8,12; Ef 5,8ff; Fil 2,15 15Og når en tenner et lys, setter en det ikke under et kar, men i en stake, så det lyser for alle i huset. Luk 8,1616Slik skal også deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerninger dere gjør, og prise deres Far i himmelen!

Ef.3
1Derfor bøyer jeg mine knær, jeg, Paulus, som for dere hedningers skyld nå er Jesu Kristi fange. 4,1; Fil 1,7.13; Kol 4,18; Filem 1.9 2Dere har hørt om den nåde Gud har gitt meg: å være en forvalter hos dere over den hemmelighet Apg 9,15+; 1 Kor 4,1; Kol 1,25 3som ble kunngjort for meg i en åpenbaring. Jeg har ovenfor skrevet ganske kort om dette, Matt 13,11+ 4og når dere leser det, kan dere skjønne hvilken innsikt jeg har i Kristi hemmelighet. 5Den var ikke gjort kjent for menneskene i tidligere slekter, men nå er denne hemmelighet ved Ånden blitt åpenbart for hans hellige apostler og profeter: 6At også hedningene har fått del i arven; de hører med til det samme legeme og har del i løftet – i Kristus Jesus og i kraft av evangeliet. 2,12ff 7Og jeg ble en tjener for evangeliet da Gud grep inn med sin kraft og gav meg sin nådegave. 8Jeg som er den minste av de hellige, har fått den nåde å forkynne for folkeslagene det glade budskap om Kristi ufattelige rikdom Apg 22,21+; 1 Kor 15,8f 9og bringe Guds frelsesplan fram i lyset, den hemmelighet som fra evighet av har vært skjult hos Gud, han som skapte alt. Rom 16,25; Ef 1,9f 10Slik skulle nå hans mangfoldige visdom gjennom kirken bli kunngjort for maktene og myndighetene i himmelrommet. 1 Pet 1,12 11Dette var Guds forsett fra evighet, det han har fullført i Kristus Jesus, vår Herre. 12I ham har vi frimodighet, og i troen på ham kan vi komme fram for Gud med tillit. Rom 5,2; Hebr 4,16; 10,19 13Derfor ber jeg dere: Mist ikke motet fordi jeg må lide for deres skyld. Det er jo en ære for dere!Kol 1,24+
Bønn om styrke og innsikt

14Derfor bøyer jeg mine knær for Faderen, 3,1 15han som har gitt navn til alt som heter far og barn i himmel og på jord. 16Jeg ber om at han som er så rik på herlighet, må styrke dere i det indre menneske med sin kraft og med sin Ånd, 2 Kor 4,16; Kol 1,11 17så Kristus ved troen kan bo i deres hjerter, og dere kan stå rotfestet og grunnfestet i kjærlighet. Joh 14,23 18Da kan dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, Kol 2,2f 19ja, kjenne hele Kristi kjærlighet, som er mer enn noen kan fatte, og bli fylt av hele Guds fylde. 20Han som virker i oss med sin kraft, og kan gjøre uendelig mye mer enn alt det vi ber om og forstår, Fil 2,13; Kol 1,29 21ham være ære i menigheten og i Kristus Jesus gjennom alle slekter og i alle evigheter! Amen.


Her er det sååå mye bra! Jeg må innrømme at jeg elsker Efeserbrevet. Det er virkelig en skatt!

Det første jeg la merke til i denne delen, var at Paulus satt i fengsel når han skrev dette fantastiske brevet. Ikke bare skriver han om hvor fantastisk livet i Kristus er, han forteller også om den nåde som Gud har gitt ham. Og han beskriver hvilket kall han fortsatt har. Dette ser han på med stor takknemlighet, også når han sitter i fangenskap. Ja, til og med det kaller han en ære.... Bare et forvandlet sinn kan vel se det slik? Det naturlige ville være fortvilelse og undring over hva Gud kunne mene med sånt? Gud er god!! Han gir virkelig styrke og visdom når du trenger det. Og skulle du mangle det, så kan du be om det. Også det forteller Ordet i Jakob 1;5
5 Dersom noen av dere mangler visdom, skal han be til Gud, og han skal få; for Gud gir til alle, villig og uten bebreidelser. 

Det viktigste i denne delen var at vi er kalt til gode gjerninger, og bibelteksten forteller hvor mye godt vi kan bygge dette på, og hvilken styrke vi får underveis.

I dag vil jeg be en takkebønn for alt dette!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar