mandag 6. mars 2017

2.Tess 3

Dagens kapittel starter med denne bønnen; 
Be for oss at Herrens ord må få fritt løp og bli holdt i ære

Det er jo en bønn jeg gjerne deler, for jeg ønsker at Guds Ord skal bli mer kjent, lest og elsket. Men holdt i ære er jo like viktig. At vi ikke bare blir noen som hører og ikke gjør, men virkelig drar nytte av Ordet og handler på det.

Til slutt i dette brevet tar Paulus også opp noe vanskelig. Det viste seg å være uorden og ulydighet i menigheten. Og det skulle de ikke godta. De skulle være tydelig og sette grenser,

6 Vi pålegger dere, brødre, i Herren Jesu Kristi navn å trekke dere tilbake fra enhver bror som fører et uordentlig liv og ikke retter seg etter den overlevering som dere mottok fra oss. 

Jeg må innrømme at jeg tenkte på Jehovas vitner når jeg leste dette... men når vi leser hele avsnittet, så ser det ut til at noen ville utnytte menigheten og leve på den uten å gi noe tilbake. Rett og slett som snyltere liksom.... 

De som Paulus beskrev her, trengte å gå i seg selv, og det ble markert. Men utstøtt ble de ikke, det ser vi i siste del.

 15 Se bare ikke på ham som en fiende, men vis ham til rette som en bror.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar