mandag 5. desember 2016

2.Kong 10

Dagens kapittel er en blodig historie. 

Akab hadde 70 sønner ... Akab hadde gjort det som var ondt i Herrens øyne, og nå kom konsekvensen. Jehu for oppdraget, og han gjør det med list. Hele Akab slekten blir drept.

Deretter er det alle som tilber Baal. Også her bruker Jehu list (litt i overkant list også, spør du meg...) og alle blir utryddet. 

Men selv om Jehu så iherdig sto på for å rense Israel for alt som var ondt i Herrens øyne, gikk han selv gale veier og tilba avguder. 
Det er som om Gud har gjennomført det han hadde planlagt, og til og med kunne bruke en som ikke var helhjertet i sin tro. Jehu var lydig og gjorde det Gud hadde befalt, enda hjertet hans tydeligvis ikke var helt med. 

 28 Slik utryddet Jehu Ba’al fra Israel. 29 Men selv holdt han ikke opp med de synder som Jeroboam, sønn av Nebat, hadde fått israelittene til å gjøre: å dyrke gullkalvene i Betel og Dan. 30 Herren sa til Jehu: «Fordi du til gagns har gjort det som er rett i mine øyne, og har utført alt det jeg hadde i sinne mot Akabs ætt, så skal dine ætlinger inntil fjerde ledd sitte på Israels trone.» 31 Men Jehu la ikke vinn på å vandre helhjertet etter den lov som Herren, Israels Gud, hadde gitt. Han holdt ikke opp med de synder som Jeroboam hadde fått israelittene til å gjøre.

Jeg kjenner en ydmyk bønn om at hjertet mitt må ha enda større plass for Gud. Å vandre helhjertet, det var også kong Davids bønn, og jeg gjør det også til min;
  23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.  (Salme 139)



Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar