søndag 17. januar 2016

Jer 2

Dagens kapittel viser Guds sorg over Israels dårlige valg... 

5  Så sier Herren:
        Hva galt fant fedrene deres hos meg,
        siden de gikk bort fra meg
        og holdt seg til guder som ikke duger,
        så de ble udugelige selv?


 13 For to onde ting har mitt folk gjort:
        De har gått bort fra meg,
        kilden med levende vann,
        og de har hogd seg brønner,
        sprukne brønner som ikke holder vann.


Den forteller også om et folk som ikke ser hva de egentlig har valgt eller konsekvensene av det.

 23 Hvordan kan du si: «Jeg er ikke uren,
        jeg har ikke løpt etter Ba’al-gudene»?
        Se hva du drev med nede i dalen,
        og forstå hva du har gjort!


Jeg sitter her og tenker på mine egne valg - både små og store. Noen valg som må tas av og til, og noen valg som må tas hver dag. Noen er lette, andre er vanskelige. Noen er gode og noen er ... ikke det.

Kjære Gud - jeg takker deg for at jeg fikk velge å tro på deg. Tilgi meg at jeg fortsatt tar noen dårlige valg. Herre, jeg legger denne dagen i dine hender, også mine valg for denne dagen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar