søndag 17. januar 2016

Jes.60

Må si jeg har lært å bli glad i profeten Jesaja. Jeg som har sett på profetbøkene som så vanskelige å forstå at jeg nesten ikke ventet å få så mye ut av det. Men Jesaja har overrasket meg, ikke minst med sin vakre poesi. Nå kan jeg ikke påstå at jeg forstår alt han skriver - men mye godt å hente er det i alle fall. Dagens kapittel starter slik;

Reis deg i stråleglans! For nå kommer ditt lys, Herrens herlighet går opp over deg.

Den handler om gjenoppreisning av Israel, slik jeg kan forstå det. Når jeg leser de siste versene er det nesten så jeg tror det er himmelen det er snakk om. Det er i alle fall ikke denne freden vi finner i Israel i dag...
En annen ting som gjør at jeg tror det er himmelen de snakker om, er at versene minner om Johannes åpenbaring.

11    Dine porter skal alltid stå åpne,
        verken dag eller natt skal de lukkes,
        så folkenes rikdom kan komme til deg

19    Da trenger du ikke mer
        solens lys om dagen,
        eller månens lys om natten.
        For Herren skal være ditt lys for evig,
        din Gud skal være din herlighet.
 20  
Din sol skal ikke mer gå ned,
        din måne skal aldri avta.
        For Herren skal være ditt lys for evig.
        Dine sørgedager er til ende.
  
      (Jesaja 60)



3 «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem.  4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte.»
 23 Og byen trenger ikke lys fra sol eller måne, for Guds herlighet lyser over den, og Lammet er dens lys. 24 Folkene skal vandre i lyset fra byen, og kongene på jorden skal føre sine rikdommer inn i den. 25 Byens porter skal aldri stenges etter dagen, for der er ingen natt. 26 Alt det dyrebare og verdifulle folkene har, skal de føre inn i den  (Åp.21)

Spennende :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar