søndag 18. juli 2010

Som perler på en snor

 Har du lagt merke til hvordan tunge tanker produserer enda flere tunge tanker..? Jeg begynte bare med denne éne... og oppdaget plutselig at hele dagen var tung av flere ting på én gang. I starten var det til og med godt å bare synke ned litt og syntes synd på seg selv. Problemet er bare at når man har fått nok, er det litt vanskelig å komme opp igjen.


Ordspråkene sier "...mismot tærer på marg og ben"  å det har vel sikkert de fleste av oss opplevd.

Det er ikke bare tunge tanker som kommer i rekke og rad, som perler på en snor. Det gjør heldigvis også glade tanker. Tenker jeg hardt nok på en glad tanke, så kommer jeg kanskje opp igjen etter dagens dypdykk (hehe) For som samme ordspråk sier "Glede i hjertet gir god helse" Viktig å huske på.

Nå er tunge tanker en del av livet. Det er ikke mulig å alltid være glad (joda, jeg vet at Paulus oppfordrer til det, men jeg tror han snakker om en annen type glede. Et håp som alltid er til stede og skaper glede) Så hva gjør vi med tunge tanker? Registrerer dem, reflekterer over dem - men vi dropper å pysle så mye om dem at de får fullstendig feste. Det gjør oss nemlig syke..

Vi tar til oss noen sunne glade vitaminer. Lettere sagt en gjort... jeg vet - men det er mulig. Så gjør så godt du kan, og grip sjansen. Tenk på noe som er godt. Noe du er glad for. Tenk på det én gang til. Og enda en. Kanskje det spirer noen glade toner i hjertet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar