tirsdag 5. mai 2020

Ord 15

Så var det kong Salomos tur igjen, og fra hans kloke ord i dag, velger jeg ut disse;

1 Milde svar demper sinne,
sårende ord vekker harme.

4 En legende tunge er et livets tre,
en falsk tunge knuser livsmotet.

9 Herren avskyr urettferdiges offer,
rettskafnes bønn har han glede i.         

13 Glede i hjertet gjør ansiktet vennlig,
sorg i hjertet gjør motløs.

15 For en fattig er alle dager onde,
den fornøyde gjør hver dag til en fest.

16 Bedre å ha lite og frykte Herren
enn å ha stor rikdom med uro.

17 Bedre er en grønnsakrett med kjærlighet
enn oksestek med hat.

23 Glad blir den som kan gi svar.
Hvor godt med et ord i rette tid!

30 Strålende øyne gleder hjertet,
et godt budskap gir marg i bein.

31 Den som lytter til rettledning om livet,
får plass blant de vise.

33 Frykt for Herren oppdrar til visdom,
ydmykhet kommer før ære.


Temaene er mange, og de ramler inn som perler på en snor. Noen ganger får de fram smilet, andre ganger kanskje bare noen spørsmåltegn. Andre ganger til ettertanke og påminnelse.
Det å være oppmerksom på våre ord snakker han ofte om. Det jeg sier - både til andre og meg selv - har stor betydning. I dag snakker han bl.a. om "ord i rette tid" Det er en gave jeg i blant har drømt om å ha. Kunnskapsord (som noen kaller det) er ord som gir legedom til andre. Ord som er til hjelp i rette tid.

Herre, i dag vil jeg takke for ditt Ord. Jeg har opplevd mange ganger at det har vært til hjelp for meg. Ja, i blant har det truffet som "ord i rette tid" og virkelig gjort under inni meg. Ett av dem, som jeg aldri glemmer, fant jeg i 2.Sam.22 Det var i en tid jeg kjente meg virkelig "nede i kjelleren" og jeg så ingen lysning heller... Men DU Herre, ble min redning. Og det beste av alt; "Han har meg kjær!"

17 Han rakte hånden ut fra det høye og grep meg,
dro meg opp av veldige vann.
18 Han berget meg fra min mektige fiende
da de som hater meg, var for sterke.
19 På ulykkesdagen kom de imot meg,
men Herren var min støtte.
20 Han førte meg ut i åpent land
og fridde meg ut, for han har meg kjær.

Herre, måtte jeg i dag få være en som gir glede og gode ord i rette tid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar