mandag 27. april 2020

Mark 15

Dagens kapittel handler om JESUS. 

Det starter med at Jesus blir ført fram for Pilatus til et slags forhør.

3. Overprestene kom nå med mange anklager mot ham. 4. Da spurte Pilatus: «Svarer du ingenting? Du hører alt det de anklager deg for.» 5. Men Jesus svarte ikke et ord, og Pilatus undret seg.

Jesaja 53;7 sier;

7. Han ble mishandlet, men bar det ydmykt; han åpnet ikke sin munn, lik lammet som føres bort for å slaktes, lik sauen som tier når den klippes. Han åpnet ikke sin munn.


11. Men overprestene egget opp mengden, så de i stedet bad om å få Barabbas frigitt. 12. Pilatus tok på ny til orde: «Hva skal jeg da gjøre med ham dere kaller jødenes konge?» 13. «Korsfest ham!» ropte de tilbake. 14. «Hva ondt har han da gjort?» spurte Pilatus. Men de skrek bare enda høyere: «Korsfest ham!» 15. Og Pilatus, som ville gjøre mengden til lags, gav Barabbas fri, men Jesus lot han piske og overgav ham til korsfestelse.

Overprestene som hadde bestemt seg. De egget opp mengden, og alle lot seg påvirke... 
Og Pilatus, han ville så gjerne være populær at han ikke tør stå for egne meninger ser det ut til...


De håner og gjør narr av Jesus, både under rettsaken og når han henger på korset.

31. På samme måte gjorde også overprestene og de skriftlærde narr av ham og sa til hverandre: «Andre har han frelst, men seg selv kan han ikke frelse! 32. La nå Messias, Israels konge, stige ned av korset, så vi kan se og tro!»

De stod foran verdens frelser, men de forstod det ikke.

33. Da den sjette time kom, falt det et mørke over hele landet, og det varte til den niende time. 34. Ved den niende time ropte Jesus med høy røst: «Eloï, Eloï, lamá sabaktáni?» Det betyr: «Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?»

Det må ha vært det tyngste øyeblikket for Jesus tror jeg.
Ingen tvil om at kampen i Getsemane også var hard, men her beskriver Jesus et øyeblikk der han bærer ALT helt alene...


37. Men Jesus ropte høyt og utåndet. 38. Og forhenget i templet revnet i to, fra øverst til nederst. 39. Da offiseren som stod rett foran ham, så hvorledes han utåndet, sa han: «Sannelig, denne mannen var Guds Sønn!»

Et utrolig sterkt øyeblikk. Tenk at forhenget revnet akkurat da? Gud viser at veien er åpen - det er fullbrakt.


Herre, i dag vil jeg først og fremst takke for hva Du har gjort for meg. For oss. Ja, for hele verden.




Han böjde sig ner i ödmjukhet
och blev allas tjänare då
Han tänkte aldrig på sig själv
när han skulle dödstraffet få
Kärleken kände ingen gräns
när lidandets väg han fick gå

Korset där Jesus gav sitt liv
det är min glädje och min ära
Korset kärlekens sköna symbol
det är för alltid sången i mitt liv

Korset restes för en värld
förlorad i mörker och nöd
Gudasonen offret blev
och vi finner liv i hans död
Jag ville gråta av tacksamhet
det var mina synder han bar

Korset där Jesus gav sitt liv
det är min glädje och min ära
Korset kärlekens sköna symbol
det är för alltid sången i mitt liv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar