torsdag 28. mars 2019

Jes 29

"Jerusalems trengsel og befrielse" Dette er første overskrift i dagens kapittel. Det er mye godt å lese i dag, men også mye alvor. Første del oppleves som både skremmende og sterkt. Skremmende fordi Gud sender en knusende dom, men likevel trøst i at Gud er der midt i det. Som om Gud passer på og sier "hit, og ikke lenger" Jeg tenker det om dette verset;

  5 Men så skal flokken av dine fiender
        bli som fint støv
        og mengden av voldsmenn som fykende agner.
        Brått, i et eneste øyeblikk,
  

Gud har jo først kommet med sin harde dom mot byen, men når byen ligger nede og er åpen for fiender, så holder Gud hånden om den (hit, og ikke lenger)

Det er vanskelig å forstå alt som skjer (eller skal skje) men godt å vite at Gud er med HELE veien. Hans plan er ikke denne slutten som vi leste her. Kapitlet videre oser av håp, men også alvor.

Jeg starter med alvoret.

 10 For Herren har sendt over dere
        en ånd som gir dyp søvn.
        Han har lukket deres øyne – profetene,
        og dekket deres hoder – seerne. 
 

Også til dette vil jeg holde fast ved at Gud er HER. Jeg forstår ikke det som skjer, men Gud den allmektige har en plan.

Jeg bare leser og reflekterer. Jeg vet jo ikke hvem profeten henviser til, eller hvilken i tid det er snakk om. Jeg kan gjette at det er til Israel som ikke så og forstod at Jesus var deres Messias. Uansett viser det meg hvem Gud er.

Det mest alvorlige verset i dagens kapittel, og som i blant er min uro, er disse versene;

13 Herren sa: Fordi dette folket
        holder seg nær til meg med munnen
        og ærer meg med leppene,
        mens hjertet er langt borte fra meg,
        og fordi den frykt de har for meg,
        er tillærte menneskebud,
   
 14 derfor vil jeg fortsette å gå fram mot dem
        på underlig, selsom vis.
        Da skal visdommen hos deres vismenn forgå
        og de klokes klokskap forsvinne.
 

Det er jo ingen tvil om at jeg har lært av mennesker. Det starter jo med det :-) men uten at hjertet er med, blir det bare ord. Kom plutselig til å tenke på Jesu ord til Nikodemus. "Uten at du blir født på ny..." (Joh 3)
Gud trenger å puste LIV inn i hjertet for at det skal bli mer enn bare ord. 

 18 Den dagen skal de døve høre
        ord som blir lest fra en bok,
        og ut av mulm og mørke
        skal blindes øyne se.
   
 19 De hjelpeløse skal på ny
        få glede seg i Herren,
        og fattige mennesker skal juble
        over Israels Hellige.

 23 For når han og hans barn får se
        det mine hender har gjort iblant dem,
        da skal de holde mitt navn hellig,
        de skal ha age for Jakobs Hellige
        og frykte Israels Gud.
   
 24 Folk som farer vill i sine tanker,
        skal lære å forstå,
        og de som murrer av misnøye,
        skal få større innsikt.

Det gir håp, ikke sant? 

Herre, jeg ber for de troende i dag, at du skal puste liv, Ditt liv, inn i våre hjerter. Vi trenger det for å se og forstå. Jeg ønsker å ære deg med mer enn bare menneskeord. Takk for at du er nær hele tiden, enten vi opplever kamp, eller ørken og tørketid.... eller kjenner på fest og glede. Jeg ber om at du på nytt må åpne våre øyne så vi ser og forstår - både hvem Du er, og hvem vi er i Deg. Og ikke minst; hva Du vil vi skal gjøre NÅ.


Jeg sitter og lytter til lovsangen "Bare i deg har min sjel sin ro" og syntes den passet godt til dagens tekst. 



(Originaltekst er på svensk og er skrevet av Bengt Johansson)

Bare i deg har min sjel sin ro
bare i deg min Gud!
Bare i deg har min sjel sin ro
Bare i deg min Gud!

Fra ham kommer mitt håp
Bare han er min klippe
min frelse og min borg
Jeg skal ikke vakle

Bare i deg har min sjel sin ro
bare i deg min Gud!
Bare i deg har min sjel sin ro
Bare i deg min Gud!

---

Smak og se at Gud er god, 
Han styrker den trette, 
gir den kraftløse mot.
Smak og se, smak og se. 
Åpne din dør for Herren, åpne din dør for Herren.

Ja, vent på Herren, 
Han skal gjøre det, 
Han skal mette din sjels begjær.
Ja, vent på Herren, 
han som kjenner oss så vel og vet hva vi behøver.

Smak og se at Gud er god, 
Han styrker den trette, 
gir den kraftløse mot.
Smak og se, smak og se. 
Åpne din dør for Herren, åpne din dør for Herren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar