lørdag 23. februar 2019

1.Mos 22

Dagens kapittel har overskriften "Gud setter Abraham på prøve"
Tankene mine gikk tilbake til flere historier jeg har hørt fra bibelen, der Gud setter mennesker på prøve. "Hvorfor gjør han det?" tenkte jeg, også var det som om jeg fikk svar med en gang "For å styrke deres karakter" Og jeg måtte kjenne meg enig, selv om enkelte av prøvene jeg leser om er ganske .... utrolige... Men Gud kjenner den enkelte, og vet hva vi takler. Jeg tror også, akkurat som vi leser om Job, at Gud står ved siden av og heier, og tar vare på. 
Nå tror jeg ikke alt vi møter er en prøve fra Gud. Vi møter livet på godt og vondt, både vi som tror og de som ikke tror. Men uansett er det med og forme oss til å bli den vi er. 

I dagens kapittel møter Abraham på en vanvittig prøve.
En tid etter at dette hadde hendt, ville Gud sette Abraham på prøve. Han sa til ham: «Abraham!» Og Abraham svarte: «Ja, her er jeg.»  2 Da sa han: «Ta Isak, din eneste sønn, som du er så glad i, og dra til Moria-landet! Der skal du ofre ham som brennoffer på et av fjellene som jeg vil vise deg!»
Abraham fikk det vitnesbyrd at han trodde Gud - så stor tillit til Gud hadde Abraham, at han svarte ja til dette....
Sjekk hva han sier til tjeneren sin når de har kommet fram;
5 Da sa Abraham til tjenesteguttene sine: «Bli dere her med eselet, mens jeg og gutten går dit bort for å tilbe; og så kommer vi tilbake til dere.» 

Når de kommer fram, begynner Isak og spørre "Hvor er offerlammet" og Abraham svarer at Gud skal se etter det. Tenk at Abrahams tro holdt hele veien. Hvor ville jeg begynt å rope av fortvilelse? Antagelig allerede ved første spørsmål. "Gud, dette kan du da ikke mene...?" Men Abraham trodde Gud. HELE veien. 

10 Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn. 11 Da ropte Herrens engel til ham fra himmelen og sa: «Abraham, Abraham!» Og han svarte: «Ja, her er jeg.» 12 Da sa engelen: «Legg ikke hånd på gutten og gjør ham ikke noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke engang sparte din eneste sønn for meg.»

Det er virkelig noe sterkt mellom Abraham og Gud. Abraham har så absolutt det jeg vil kalle en lidenskapelig tro. Troen på Gud er ALT for Abraham. Det som også er bra her, er at det kommer fram at Abraham er glad i Isak (v,2) Så selv om Gud var ALT for Abraham, betydde det ikke at han ikke brydde seg om noe annet. Dette henger sammen. Det er ikke mulig å elske Gud, uten å elske andre mennesker. 
Jeg tror at jo sterkere kjærligheten er til Gud, jo sterkere er kjærligheten til menneskene. 

Abraham kom både styrket og velsignet ut av prøvelsen. Hva med Isak? Det står ikke noe om det, men jeg håper at også han hørte røsten fra himmelen. Om han ikke fikk styrket sin tro (dette må jo ha vært traumatisk!) så tror jeg hans tro vokste av å se sin far gjennom et langt liv. 

I vår kirke har vi gjennom de siste søndagene fått utfordringen "Hvilket forbilde har du? Hvem ser du opp til, og ønsker å ligne?"

Jeg tror det er mange som savner akkurat dette i dag. dessverre. De mangler sterke forbilder... Jeg har ikke hatt noen selv, på mange år. Men jeg har blitt velsignet med et forbilde nå i det siste, og det fryder jeg meg over. Jeg er faktisk spent på framtiden for vår kirke. 
Jeg skal også innrømme at tankene kommer (som jeg har hørt før) "Vær forsiktig, tenk om du blir skuffet" Men jeg skyver dem bort og velger å tro. For om jeg ikke gjør det, er jeg jo skuffet allerede nå. Så ja, jeg velger å gå i tro og har alt å vinne på det. Uansett hva som måtte hende, er det noe som aldri går tapt. Jeg er Guds barn. HAN tar vare på meg.

"Som når et barn kommer hjem om kvelden, slik var det for meg å komme til Gud" En vakker melodi til en vakker tekst. Fikk lyst til å dele den på samisk, for hun synger den så vakkert. 



Som når et barn kommer hjem om kvelden,
Og møtes av en vennlig far,
Slik var det for meg å komme til Gud.
Jeg kjente at her hørte jeg hjemme.
Det var en plass i Guds store rom
En plass som ventet her på meg
Og jeg kjente at her er jeg hjemme,
Jeg får være et barn i Guds hjem

Kjære Far, i dag ber jeg for alle som tror på Deg, at de skal finne en mentor - en å se opp til, en å lære av. En som er med å bygge troen. Ja, jeg ber om styrket tro til alle som tror på Deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar