onsdag 12. desember 2018

Matt 4

Jesus ble så av Ånden ført ut i ødemarken for å fristes av djevelen.  2 Han fastet i førti dager og førti netter og ble til sist sulten.  3 Da kom fristeren til ham og sa: «Er du Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli til brød!»

Litt av noen vers å reflektere over kanskje...? Men dagens kapittel har mye å fortelle. Legg merke til at Jesus blir ledet av Ånden, inn i en kamp... Det er en del av "utdannelsen" tenker jeg, Jesus får øvet og trent sin stryke. En annen ting jeg legger merke til, er at den onde er virkelig slu, og frister der Jesus nå naturlig nok er svakest. Han har ikke spist på 40 dager.... og var sulten.

Problemer og vanskeligheter vi møter - nå tror jeg ikke det er slik at Gud gir oss dem. Men jeg tror at Gud kan styrke og forme oss gjennom dem. Jesus viste hvem han var gjennom det han møtte. Og han visste hvor han skulle hente sin styrke, "Det står skrevet..."
Og når han hadde bestått prøven, ble han virkelig velsignet;

10 Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det er skrevet:
        Herren din Gud skal du tilbe,
        og bare ham skal du tjene.»
   
 11 Da forlot djevelen ham, og engler kom og tjente ham.


Etter denne kampen, begynte Jesus sin gjerning. Og for en styrke han hadde! Jeg mener... de han kalte, slapp alt de hadde i hendene og fulgte ham. Og alle syke ble helbredet.
19 Han sa til dem: «Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!»20 Straks lot de garnene ligge og fulgte ham.
   
 21 Da Jesus gikk videre, så han to andre brødre: Jakob, sønn av Sebedeus, og broren Johannes. De satt i båten sammen med sin far og bøtte garn. Han kalte dem, 22 og straks forlot de båten og faren og fulgte ham. 

23 Siden drog Jesus omkring i hele Galilea; han lærte folket i synagogene deres, forkynte evangeliet om riket og helbredet alle sykdommer og plager hos folket.


Vi går ikke alltid seirende gjennom våre kamper... men heldigvis tror vi på en trofast Gud, som styrker og leger og hjelper opp igjen. Kanskje vi er sterkere i neste runde...? Vi kjemper ikke alene, vi har JESUS ved vår side.
 1 Johannes 4:04 sier Jesus « Men dere, mine barn, er av Gud og har seiret over dem. For han som er i dere, er større enn han som er i verden.»

Herre, takk for din trofasthet. Takk for Ordet ditt som gir oss både veiledning, styrke og trøst. Ja LIV. 


(samme tema fra 2016)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar