onsdag 28. november 2018

1.Mos 5

Dagens kapittel består mest av navn, og handler om slekten fra Adam til Noah. Kapitlet har ellers liten historie å fortelle, annet enn at de alle hadde svært høy alder ;.) Det er imidlertid én mann som skiller seg klart ut, og det er Enok.

 21 Da Enok var 65 år, fikk han sønnen Metusjalah. 22 Enok vandret med Gud i 300 år etter at han hadde fått Metusjalah, og han fikk sønner og døtre. 23 Hele Enoks levetid ble 365 år. 24 Enok vandret med Gud. Så ble han borte; for Gud tok ham til seg.

Dette ble hans ettermæle - at han vandret med Gud. Det står ikke så mye mer, i alle fall ikke i dette kapitlet. Men det vi i alle fall kan lese ut av det, er at han ble lagt merke til (siden det kom med i historien) og at han var elsket av Gud (som tok ham til seg)

I dag ber jeg "Herre vis meg, og lær meg hva det vil si å vandre med Deg. Jeg ber med salme 25
Av David.
        Herre, jeg løfter min sjel til deg,
   
  2 jeg setter min lit til deg, min Gud.


   4 Herre, vis meg dine veier,
        og lær meg dine stier!
   
  5 La meg få vandre i din sannhet;
        lær meg, Gud, for du er min frelser.
        Jeg venter dagen lang på deg.


Og i Salme 56 sier han;
14 For du har berget mitt liv fra døden,
        og fridd min fot fra å snuble.
        Så kan jeg vandre for Guds åsyn i livets lys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar