onsdag 5. september 2018

Neh 12

I dagens kapittel er det en stor innvielsesfest av Jerusalems bymur. Det er en god beskrivelse som gjør det lett å se for seg. Beskrivelse av hva de gjør, hvor de går, gleden, sangen og musikken. Får meg til å tenke på et bibelvers fra Salme 118;24

Dette er dagen som Herren har gjort, la oss juble og glede oss på den.

Dagens kapittel forteller også hvor viktig sang og musikk var den gangen. Det ramses opp mange navn blant prestene som har sangen som sin oppgave. 

24 Levittenes ledere var: Hasjabja, Sjerebja, Josva, Binnui og Kadmiel og deres brødre som stod rett imot dem, kor mot kor, og sang Guds lov og pris, slik det var foreskrevet av gudsmannen David. 

Det var sikkert vakkert å høre på! Det ser ut til at dette var en viktig del av gudstjenesten. Og nå under innvielsen av muren var det absolutt en del av festen. Jeg kunne ha lyst til å sitere hele resten av kapitlet (fra v.27) men velger å anbefale det på det varmeste. Skulle så gjerne hørt dem :-D men ser dem for meg. Musikk og glede og takknemlighet preget denne dagen.

 43 Den dagen bar de fram store offer, og de var glade; for Gud hadde gitt dem stor glede. Kvinnene og barna gledet seg også, og jubelropene i Jerusalem kunne høres lang vei.


Jeg blir glad på deres vegne. Nå er ikke alle dager like. Ikke alle dager er en fest. Men jeg er i alle fall takknemlig for at Du Herre, er med HVER DAG, enten den er i glede eller sorg. Jeg har jo lyst da, til å takke deg ekstra for de glade dagene. Det gir styrke og mot, tror jeg, til dager som krever litt mer... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar