tirsdag 28. august 2018

Ap gj 23

"Rettsaken" fortsetter i dagens kapittel, og Paulus er tross alt en frimodig mann. Veldig frimodig. Ja, modig også vil jeg si, for mennene han står foran ham, har stor makt. Men redd er han likevel ikke.

Paulus så rett på rådsmedlemmene og sa: «Brødre, det er med helt god samvittighet for Gud jeg har levd mitt liv like til i dag.»  2 Øverstepresten Ananias gav da ordre til dem som stod nærmest om å slå ham på munnen. 3 Da sa Paulus til ham: «Gud skal slå deg, du kalkede vegg! Du sitter her og skal dømme meg etter loven, og så bryter du loven ved å befale at jeg skal bli slått.»

Var noen som fikk store øyne av det frimodige svaret :-D Til og med jeg (leer) Nå fortalte jeg at han var både modig og frimodig. Men har var også smart! Han visste hvordan han skulle skape splid mellom anklagerne (v.6-10) Plutselig var de mer opptatt av hverandre enn av Paulus.

Uroen vokser likevel, og Paulus blir satt tilbake i fengsel. Da opplever Paulus noe stort;
 11 Natten etter stod Herren foran ham og sa: «Vær frimodig! Slik du har vitnet om meg i Jerusalem, skal du også vitne i Roma.»

Jeg må innrømme at da jeg leste dette, sa jeg til Gud "Åh, du var så tydelig for ham!" ....jeg lengtet litt etter det samme. Da var det som om Den Hellige Ånd svarte "Det var også Paulus" Ja, han var virkelig tydelig på hva han stod for, og hvem han trodde på. Han stod frimodig fram, uansett hvem han hadde foran seg.

I siste del av kapitlet får Paulus høre at noen vil lure ham inn i en felle. Guds løfte holder, og Paulus blir reddet. Også denne gangen er det hans statsborgerskap som blir redningen. Da tenkte jeg "Ja, Gud, du visste hvem du kalte til å spre ditt evangelie! At han var både en jøde og en romer, var et bevisst valg :-D Det er jeg sikker på! Gud vet hva han gjør.

Kjære Gud, i dag vil jeg be om større frimodighet. Hjelp meg å se hvor jeg kan vokse på dette område. Hva jeg kanskje trenger å ta et oppgjør med? Eller hvilke tankemønstre jeg trenger å endre på?
Paulus hadde sin bestemte oppgave, jeg har min. En oppgave du har for meg. Herre, jeg føler jeg kommer til kort. Takk for at du viser meg veien underveis. Måtte jeg ta tak i det du viser meg, å gjøre noe med det. Herre, jeg takker å priser deg for at DU er med meg. DU gjør meg sterk. DU fyller meg med kjærlighet. Jeg skulle ønske jeg var enda bedre på å gi den videre!! Det er også min bønn i dag.

(Gjengitt i 2021)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar