torsdag 9. august 2018

Åp 21

Etter å ha vært igjennom flere vanskelige kapitler i denne åpenbaringsboken, kommer et virkelig stort, trøstens kapittel! Et kapittel jeg faktisk siterer rett som det er. For det gir håp om at en dag, da skal alt som er vondt og vanskelig forsvinne. Ja, vi får til og med et løfte om at dette skal være for evig, og at Gud selv er nære. Nærmere enn noen gang.

 3 Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem.  4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte.»
   
  5 Han som sitter på tronen, sa da til meg: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er pålitelige og sanne ord.» 


Men også dette kapitlet forteller om "den annen død" for de fortapte... (v.8)

Til slutt kommer en beskrivelse av dette himmelriket, og det er ikke helt lett å se det for seg. Men jeg forstår i alle fall ut fra beskrivelsen at dette er noe helt spesielt :-) Dette også;
 22 Noe tempel så jeg ikke i byen, for Gud Herren, Den Allmektige, og Lammet er dens tempel. 23 Og byen trenger ikke lys fra sol eller måne, for Guds herlighet lyser over den, og Lammet er dens lys.

Det fortelles til og med at det aldri vil være natt.... Ikke så lett å forestille seg en himmel uten det (leer) Men når vi ALLTID får hvile i Guds nærvær, så er det antagelig ikke behov for natten..?

Nei, hvordan det blir aner jeg ikke. Og mange spørsmål har jeg. Men at det blir bra, det tror jeg på :-)

Herre, jeg ber for dagen i dag. Måtte jeg være våken for hva du vil jeg skal gjøre i dag! Hjelp meg ekstra der jeg kjenner meg usikker på meg selv... Jeg tror jeg må bli bedre på å tenke "deg og meg" - hva VI kan gjøre sammen, og ikke gruble alt for mye på hva jeg ikke får til. Takk for at du gjør meg sterkere og sterkere. 

Jeg lette opp verset der Paulus forteller at han klarer alt i Ham som gjør ham sterk. Overskriften på kapitlet (filipperne 4) var "Glede, bønn og fred" så jeg bare måtte ta med litt flere vers enn dette ene om styrke. Vers som virkelig er gode å ha med seg gjennom dagen;

  4 Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere!  5 La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær!  6 Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk! 7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.
   
  8 For øvrig, brødre: Alt som er sant, alt som er edelt, rett og rent, alt som er verd å elske og akte, all god gjerning og alt som fortjener ros, legg vinn på det!  9 Gjør det dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg. Så skal fredens Gud være med dere.


AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar