lørdag 7. juli 2018

Josva 24

Siste kapittel i Josvas bok. Han har blitt en gammel mann og holder sin siste store tale for folket. Han oppsummerer hele deres historie og avslutter med disse ordene;
14 Så frykt da Herren, og tjen ham helhjertet og trofast! Skill dere av med de gudene som fedrene deres dyrket på den andre siden av Storelven og i Egypt, og tjen Herren! 15 Men har dere imot å tjene Herren, så velg i dag hvem dere vil tjene, enten de gudene som fedrene deres dyrket bortenfor Storelven, eller gudene til amorittene som hadde det landet dere bor i. Jeg og min ætt, vi vil tjene Herren.

"Jeg og min ætt" sa Josva. Han tenkte ikke bare på seg selv, han regnet med hele sin ætt. Jeg ser også for meg at han var et stort forbilde for dem, og at de lærte av ham og stolte på ham. 
Jeg skulle også gjerne ha sagt "Jeg og min ætt, vi vil tjene Herren" - men jeg har ikke hele min ætt med meg på det....
Dagens bønn blir derfor for min ætt i dag - at de skal få smake og kjenne at Herren er god. At deres hjertes øyes lys skal få SE hvem Han er, og tro på Ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar