onsdag 20. juni 2018

Ap.gj.12

Dagens kapittel rører ved noe vi kjenner igjen, og som skaper spørsmål vi ikke kan svare på....
Det er svært vanskelige tider for apostlene, med stor forfølgelse. Kapitlet åpner med dette;

På den tiden la kong Herodes hånd på noen i menigheten og fór hardt fram mot dem.  2 Jakob, bror til Johannes, ble henrettet med sverd.

Også Peter blir tatt til fange, og hele menigheten går i forbønn for ham. Og gjennom et stort mirakel får de bønnesvar og Peter blir reddet. 

Ser du hva jeg tenker på? Hva med Jakob...?

Vi opplever det også. Av og til ser vi virkelig Guds hjelp og får bønnesvar. Andre ganger er det om det uteblir helt, og motgangen er et faktum...

Det er likevel ingen grunn til å sette seg ned å sture. Tvert i mot er historien om Peter en oppmuntring til å fortsette å be. GUD er vårt HÅP!
På en måte er det godt at bibelen forteller om dem begge. For EN ting er i alle fall sikkert, både Jacob og Peter var i Guds hender. Det er også vi - i medgang og i motgang.


Herre, hvor sterk er jeg når motgangen kommer...?
Hvor sterk er Du Gud? Like sterk som når jeg er i medgang :-)
Herre, i dag ber jeg først og fremst for de som opplever forfølgelse!
Jeg ber også for oss her i vår kirke. Vår kamp er ikke mot "kjøtt og blod"... vi kjemper en åndelig kamp. Styrk oss Herre, og rust oss opp igjen. Vi ønsker oss en sterkere og mer levende kirke. En kirke som vokser og som er det Du vil den skal være. Jeg ser vi kommer til kort, og vi trenger virkelig hjelp. Jeg trenger din hjelp til å bli en bedre menighetsbygger.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar