torsdag 6. februar 2020

1.Kong 9

I forrige kapittel av kongeboken gikk Salomo inn i inderlig bønn, både for Herrens hus og for folket. I dagens kapittel svarer Gud på Salomos bønn

1. Da Salomo hadde fullført Herrens hus, slottet og alt det andre som han ønsket å gjøre, 2. viste Herren seg for ham igjen, slik som han hadde vist seg for ham i Gibeon, 3. og sa til ham: Jeg har hørt den inderlige bønnen som du bar fram for meg. Jeg har vigslet dette huset som du har bygd, og vil la mitt navn bo der til evig tid. Mine øyne og mitt hjerte skal alltid være vendt mot det. 4. Så sant du vandrer for mitt åsyn med helt hjerte og ærlig sinn, som din far David gjorde, så sant du gjør alt det jeg har befalt deg, og holder mine forskrifter og bud,

En oppmuntring til å fortsette med bønn for vårt "Herrens hus" og for folket både der og i området rundt oss. En annen ting å legge merke til, er at løftet også har forpliktelser. 
Men er det ikke av nåde? Jo absolutt. Men selv en gave må tas imot og åpnes. Ja, den må tas vare på også. Både giver og mottager er viktig.

Resten av kapitlet beskriver hvordan byggearbeid og handel foregikk på denne tiden. 

Herre, i dag ber vi først og fremst for området vårt. Her har vi flere små kirker som arbeider på hver sin plass. Tenk om de alle kunne vokse seg sterke igjen? En lokal menighet er viktig, men det viktigste er at den er bygd på "levende stener" så den er i funksjon. Så jeg ber for alle troende i området vårt. Tenn i oss en ny glød for Ditt rike!

2.Tim 1:6 sier;

6. Derfor vil jeg minne deg om dette: Tenn på ny den nådegave fra Gud som er i deg, den du har mottatt ved min håndspåleggelse! 7. For Gud gav oss ikke en ånd som gjør motløs, men en Ånd som gir kraft, kjærlighet og sindighet.

Amen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar