torsdag 16. januar 2020

Ord 2

1 Min sønn, ta imot mine ord,
og ta vare på mine bud,
2 så du lytter til visdommen
og prøver å forstå med hele ditt sinn.
3 Ja, bare kall på forstanden,
og rop med høy røst etter innsikt.
4 Let etter den som om det var sølv,
grundig som når en graver etter skatter. 
5 Da skal du skjønne hva gudsfrykt er,
og vinne kjennskap til Gud. 
6 For det er Herren som gir visdom,
kunnskap og innsikt går ut fra hans munn.


I forrige kapittel skrev kong Salomo "Frykt for Herren er opphav til kunnskap. I dagens kapittel understreker han det tydeligere og sier "Det er Herren som gir visdom, kunnskap og innsikt går ut fra hans munn"
Så når jeg leser videre fra Salomos Ordspråk tenker jeg på dette hver gang han snakker om visdom. Å lytte til Guds Ord er å lytte til visdom. Være mottagelig for Den Hellige Ånd.

Ord som datt ned i meg nå, var fra 2.Kor 4 

7. Men vi har denne skatten i leirkar, for at det skal bli klart at den veldige kraft er fra Gud og ikke fra oss selv.

Herre, takk for en ny dag. Måtte jeg være mottagelig for visdom og kraft fra deg i dag! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar