torsdag 30. januar 2020

Mark 9

2. Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. Der ble hans utseende forvandlet for øynene på dem, 3. og hans klær ble så skinnende hvite at ingen som bleker klær her på jorden, kan få dem så hvite. 4. Elia viste seg for dem sammen med Moses, og de samtalte med Jesus. 

Sterk åpning i dagens kapittel! For en opplevelse det må ha vært?!

For litt siden fantaserte jeg over hvor spennende det hadde vært å få møte Kong David og Salomo, høre dem dele sin tro og sine opplevelser på hver sin særegne måte. Peter, Jakob og Johannes fikk se Jesus snakke med sine fortids helter, Moses og Elia. Lurer på om de bare kjente dem igjen, eller om de presenterte seg? Kanskje de forstod det ut fra samtalen de hadde med Jesus? 

Historien viser også at livet er mer enn det som skjer her og nå :-D En dag skal også vi få møte Moses og Elia!

Men nå handlet denne opplevelsen om mer enn et møte med historiehelter. Den handlet om JESUS og hvem Han er; 
«Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham!»

Markus evangeliet er full av forskjellige helbredelser. I forrige kapittel nevnte jeg bl.a at Jesus helbredet på ulike vis. Gud vet hva den enkelte trenger. 
I dagens kapittel møter vi en annen side. Disiplene var sendt ut på oppdrag av Jesus til både å forkynne og helbrede, og jeg tror de opplevde mye! Men denne gangen fikk de ikke bønnesvar...(v,18)
Heldigvis gikk guttens far direkte til Jesus som gjorde gutten frisk. 
Når disiplene spør Jesus om hvorfor de selv strevde, svarte Jesus;

28. Da Jesus var kommet i hus, og disiplene var alene med ham, spurte de: «Hvorfor kunne ikke vi drive den ut?» 29. Han svarte: «Dette slag kan bare drives ut ved bønn og faste.»

Jeg kjenner lengsel etter å lære mer om dette med bønn og faste. Ikke først og fremst for å oppleve tegn og under, men fordi jeg forstår at bønn handler om mer enn å dele tanker og ytre ønsker (om du forstår hva jeg mener?) Bønn er viktig - en åndelig kamp.


Mer fra dagens kapittel; 

Hvem er den største i Guds rike? Da tok Jesus fram et lite barn :-)

Disiplene møtte en de ikke kjente, som også helbredet i Jesu navn. Jesus varte "De som ikke er i mot oss, er med oss" Jesus tenker stort - og jeg tenker økumenisk (kanskje et sidespor (leer) men Guds rike er større enn vi tror)

I siste del av kapitlet oppfordrer Jesus til å stå fast under fristelser. Jesus bruker alvorlige bilder, så jeg forstår at det i blant kan kjennes som harde kamper... 

Så godt at vi har en Frelser som forstår! 


Herre, lær meg å be! Takk at jeg kan hente styrke og kraft fra deg når jeg trenger det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar