torsdag 2. januar 2020

Jer 22

3. Så sier Herren: Gjør rett og rettferd! Fri den som er ranet, fra voldsmannens hånd; undertrykk ikke innflyttere, farløse og enker, og bruk ikke vold mot dem; la det ikke flyte uskyldig blod på dette sted. 4. Så sant dere lever etter dette ord, skal kongene som sitter på Davids trone og kjører med vogner og hester, komme inn gjennom portene til dette hus, både de og deres menn og deres folk. 5. Men vil dere ikke adlyde disse ord, skal huset bli lagt i ruiner; det sverger jeg ved meg selv, lyder ordet fra Herren.

Slik åpner dagens kapittel. Det var gode ord å følge, men de ville ikke... eller brydde seg ikke. Nå profeterer Jeremia dom over kong Jojakim;

13. Ve ham som bygger sitt hus med urett, sine høysaler med urettferdighet, han som lar sin landsmann trelle uten noen betaling og ikke gir ham den lønn han skal ha.

 15. Er det slik du viser deg som konge at du glimrer med sedertre? Din far hadde også mat og drikke, men samtidig gjorde han rett og rettferd, og da gikk det godt for ham. 16. Han sørget for at arme og fattige fikk sin rett – og det gikk ham vel. Er ikke det å ha kjennskap til meg? lyder ordet fra Herren.
17. Men du har ikke syn og sans for annet enn egen vinning. Du lar gjerne blodet av uskyldige flyte, du bruker vold og mishandling.

Det er vanskelig å forstå at noen kan nyte goder på bekostning av andre. Det er dessverre velkjent... og skjer ofte. Det er mange som lider pga dette.

Jeg må innrømme at jeg ikke sjekker bakgrunnen til alt jeg kjøper. Slik sett kan jeg være skyld i å kjøpe ting som som er laget av mennesker som blir utnyttet, så helt uten skyld er jeg ikke.

Herre, din lov er god. Du ønsker det beste for oss.
Kampen mellom det onde og det gode - den er virkelig tydelig. 
I dag vil jeg be for alle her i Norge, som blir utnyttet av andre. Med små og store konsekvenser. Aller mest ber jeg for de som kan gjøre noe for å hjelpe de som nå lider pga andre. Herre, velsigne dem, utruste og beskytt dem i det viktige arbeidet de gjør.

Hva kan jeg gjøre...? Jeg kan i alle fall støtte med penger til organisasjoner jeg ser kan hjelpe. Jeg kan ikke hjelpe alle - men jeg kan hjelpe noen. 
Organisasjoner har også folk som kan utnytte... jeg vet. Men alternativet er likevel ikke å la være å gjøre noe. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar