søndag 5. januar 2020

1.Kong 3

Hva ville du ønsket deg, om du kunne få hva som helst...?

Gud kom til Salomo gjennom en drøm;

5. I Gibeon viste Herren seg for Salomo i en drøm om natten. Han sa: «Si hva du vil jeg skal gi deg!» 

8. Her står din tjener midt iblant ditt folk, som du har utvalgt, et folk så stort og tallrikt at det ikke kan telles eller regnes. 9. Så gi da din tjener et lydhørt hjerte, så jeg kan styre ditt folk og skille mellom godt og ondt. For hvem kan ellers styre dette folket, så stort som det er?» 10. Herren syntes godt om Salomos bønn. 

Så godt likte Gud svaret, at han også velsignet Salomo med mer. 
Det var jo også et smart valg - for uten visdom kunne han fort ha mistet alt.


Det var likevel én ting som overrasket meg i dagens kapittel.

1. Salomo fikk farao, kongen i Egypt, til svigerfar. Han giftet seg med faraos datter og førte henne hjem til Davids-byen.

Jeg lurer litt på hva som ligger bak den historien. Det får jeg kanskje svar på senere :-)

Herre, i dag vil jeg be for kongefamilien vår som opplever tunge dager med sorg... og sikkert mange bekymringer. Gi dem visdom og styrke til å ta de rette valgene. Velsigne og vern om dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar