mandag 30. desember 2019

2.Mos 29

I dagens kapittel beskrives prestevigselen. Det er så ukjent, så annerledes enn hva vi gjør i dag. Nå tror jeg også at det skal være annerledes etter at Jesus døde for oss. Han er jo det fullkomne offer som gjør at vi ikke lenger trenger å ofre - slik prestene gjorde her.

Likevel må jeg innrømme at det var noen av ordene som fikk meg til å reflektere litt ekstra i dag.

33. De skal spise dette soningsoffer, som bæres fram for dem når de innsettes som prester og vies. Ingen annen må spise av det; for det er hellig. 34. Blir det noe igjen av vigslingskjøttet og av brødet til neste morgen, skal du brenne det opp. Det må ikke spises; for det er hellig.

Det fikk meg til å tenke på nattverd. 
Om Gud var så nøye i sin beskrivelse av alt rundt templet, og hvordan alt skulle være. Hva tenkte Jesus egentlig om nattverden...? 
Er det viktig hva slags brød som blir brukt? Eller vin? 
Er det viktig hvordan det behandles? Eller deles?
Hva med det som blir til overs? Er det viktig hvordan det behandles? 

Jeg savner nok litt undervisning om nattverd :-)

Matt 26;26 sier;
26. Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket, brøt det, gav disiplene og sa: «Ta dette og ét det! Dette er mitt legeme.»

Da får jeg i alle fall inntrykk av at det handlet om vanlig brød? Siden de holdt måltid når Jesus tok et brød? Også når Paulus tar opp et problem rundt nattverden (1.Kor 11) får jeg inntrykk av at det er snakk om vanlig brød. 

33. Derfor, mine brødre: Når dere kommer sammen for å holde måltid, skal dere vente på hverandre! 34. Hvis noen er sulten, får han spise hjemme...


Men det er også en annen side ved dette. Minnemåltidet Jesus hold, var i påsken. Og jødenes tradisjon var å spise usyret brød sammen med påskelammet. For surdeig var et bilde på urenhet, mens usyret brød da ble bildet på renhet. 

Paulus skriver i 1.Kor 5

7. Rens ut den gamle surdeigen, så dere kan være en ny deig! Dere er jo som usyret brød. For vårt påskelam er slaktet, Kristus. 8. Så la oss holde høytid, ikke med gammel surdeig av ondskap og synd, men med renhets og sannhets usyrede brød.


Jeg har ingen konklusjon - bare refleksjoner til ettertanke :-)

Herre, i dag vil jeg først og fremst takke deg for LIVET vi har fått fordi du var villig til å dø for oss. Det minnes jeg gjerne, både gjennom Ordet ditt, og gjennom minnemåltidet vi feirer i vår kirke. 
Jeg ber for vår kirke, at vi hele tiden må være lydhøre for hva Du ønsker for oss. Hva du ønsker vi skal gjøre for å bygge din menighet.
Velsign hver eneste en som kommer innom vår kirke.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar