mandag 9. desember 2019

2.Mos 25

Herren talte til Moses og sa:  2 Si til israelittene at de skal komme med gaver til meg. Av hver den som kjenner trang til det, skal dere ta imot en gave til meg.  3 Dette er gavene som dere skal ta imot av dem: gull, sølv og bronse,  4 fiolett, purpurrød og karmosinrød ull, fint lingarn og geiteragg,  5 rødfargede værskinn, delfinskinn og akasietre,  6 olje til lysestaken, balsam til salvingsoljen og til den velluktende røkelsen,  7 karneol og andre edelstener til å sette på efoden og brystduken.  8 La dem så reise en helligdom for meg, og jeg vil bo midt iblant dem.  9 Denne boligen og alt det som hører til i den, skal dere lage nøyaktig etter det forbildet jeg vil vise deg.

Vakker skulle den være, helligdommen for Gud. Veldig nøye beskrevet. Egentlig er det jo ingen overraskelse at Gud elsker det vakre, Han som er skaperen av alt. 

Hele kapitlet forteller om hvordan denne helligdommen skal lages. 


En spennende tanke er at Gud ønsker å gjøre oss vakre. Hellige og rene som Ef.1 forteller om;

  4 I Kristus har han utvalgt oss før verden ble skapt,
        så vi skulle stå hellige og feilfrie for hans ansikt.
   
  5 I kjærlighet har han,
        av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til
        å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus,
   
  6 til pris og ære for hans herlighet
        og for den nåde han gav oss i sin elskede Sønn. 

Jeg kjenner jeg takknemlig, men jeg kjenner også på alvoret. Hvilket tempel er jeg for Ham? Han har gitt meg ALT. Hva kan jeg gi tilbake?
Herre, her er jeg... et verk av Deg :-D Hjelp meg å forvalte denne gaven enda bedre. Jeg ber for dagen i dag. 
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar