onsdag 27. november 2019

Jer 15

Det gjør egentlig litt vondt å lese dagens kapittel. Gud uttrykker sin vrede over all ondskap som finnes, og at folket ikke bryr seg om hverken Gud eller den avtalen de hadde..
Jeremia har et vondt budskap å bringe fram, og lydigheten hans har sin pris. Han møter mye motstand.

 15 Du vet det, Herre.
        Kom meg i hu og ta deg av meg!
        La meg få hevn over dem som forfølger meg!
        Vær ikke så langmodig mot dem
        at du river meg bort.
        Se hvor jeg blir hånet for din skyld!


Og likevel, på tross av motstanden han møter, og på tross av det vanskelige budskapet han har fått å føre fram, så sier profeten dette;

   
 16 Jeg fant dine ord og åt dem,
        de var til glede for meg.
        Og det var en fryd for mitt hjerte
        at ditt navn er nevnt over meg,
        Herre, Allhærs Gud.


Dette er ord jeg selv har frydet meg over mange ganger. Tenk at de er å finne midt mellom ord med lidelse og dom... Jeg tror det kommer fra en profet som kjenner Gud for mer enn disse domsordene. Han vet at Gud har LIVETS ORD. 

 19 Da svarte Herren:
        Dersom du vender om,
        vil jeg la deg komme tilbake
        og stå for mitt åsyn.
        Er det du taler, edelt og godt
        og ikke verdiløse ord,
        så skal du være som min munn.
        Da skal folket vende seg til deg,
        men du skal ikke vende deg til dem.
   
 20 Mot dette folket gjør jeg deg
        til en festningsmur av bronse.
        De skal stride imot deg, men ikke vinne.
        For jeg er med deg,
        jeg vil frelse deg og fri deg ut,
        lyder ordet fra Herren.
   
 21 
Jeg vil berge deg ut av de ondes hånd
        og fri deg fra voldsmenns grep
.


Herre, takk for ditt Ord. I dag fant jeg trøst i at profeten holdt fast ved dette, også midt i en tung og vanskelig tid. Jeg kan alltid søke deg, uansett hvordan jeg har det. Takk for Jesu blod som renser meg fra all synd. Takk for JESUS som sa "Jeg er veien, sannheten og livet" Jesus er den som har gjort veien helt åpen inn til Deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar