lørdag 19. oktober 2019

2.Kor 3

Begynner vi nå igjen å anbefale oss selv? Eller trenger kanskje vi anbefalingsbrev fra dere eller til dere, slik som visse andre?  2 Nei, dere er selv vårt anbefalingsbrev, skrevet i våre hjerter, kjent og lest av alle mennesker.  3 For dere fremtrer som et Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på tavler av stein, men i menneskers hjerter.

Hjertets innstilling - det har jeg snakket om noen ganger i denne bloggen :-D og det er også hva Paulus snakker om i dagens kapittel vil jeg si. Det hjelper så lite med fine ord på et papir, eller supre meninger - om det ikke kommer fra hjertet. I Luk 6 sier Jesus;
45 Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det som hjertet er fullt av, taler munnen.

Paulus skriver videre;
4 Denne overbevisning har vi i Kristus, for Guds ansikt.  5 Ikke slik at vi av oss selv er i stand til dette; vi kan ikke tenke ut noe, som kom det fra oss. Det er Gud som har satt oss i stand til det,  6 han som gjorde oss til tjenere for en ny pakt, som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.  

Det er Gud selv, med sin Ånd, som arbeider i oss og med oss. Det Gud trenger, er et villig hjerte. Det er så mye Han kan gjøre.

12 Da vi altså eier et slikt håp, går vi fram med stor frimodighet. 
 17 Herren er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet. 18 Og alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil og blir forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet. Dette skjer ved Herrens Ånd.

Herre, jeg er sååå takknemlig for at det handler om mer enn hva jeg kan prestere og få til. Det handler mer om hva Du Herre, har gjort, og om jeg tar i mot med hele hjertet. Vis meg Herre, hvordan jeg gjør det... om noe av hjertet er "stengt eller opptatt" så arbeid videre med meg Far. For jeg vil ta imot gaven det er, å være barn av Deg! Takk for Den Hellige Ånd som viser oss vei og arbeider i oss. Ja, er vår kraft og styrke.

I dag har jeg lyst til å avslutte med å lyse Herrens velsignelse 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar