onsdag 18. september 2019

Salme 30 og 31

Bare overskriften av dagens første salme vekker en varm og takknemlighet; "Guds nåde varer livet ut" Det beste er at denne overskriften hører til en salme som tar fram livets mange sider. Gud er med hele veien, både gjennom sorg og glede, gjennom nederlag og triumf, gjennom redde og trygge følelser 

 12 Du vendte min sorg og klage til dans,
        du løste mine sørgeklær
        og hyllet meg i gledens drakt.
   
 13 Derfor vil jeg av hele min sjel
        synge om deg og aldri tie.
        Jeg takker deg evig, Herre, min Gud.


Dagens andre salme fortsetter i samme spor, med overskriften "I dine hender"

  2 Herre, jeg tar min tilflukt til deg,
        la meg aldri bli til skamme!
        Frels meg i din rettferdighet!
   
  3 Vend øret til og hør meg,
        skynd deg og fri meg ut!
        Vær et fjell hvor jeg finner vern,
        en festning til min frelse.
   
  4 Du er jo mitt berg og min borg,
        for ditt navns skyld fører og leder du meg.


Jeg har jo lest og beundret mye av Davids historie i det siste. For en leder, for en styrke, for en tro! Men dagens salme viser også en annen side av David. Også han kjempet med tunge, urolige og redde dager. Også da søkte han Gud. Det var livet hans - hele veien. Fantastisk å lese Davids ærlige salmer. Den sterke lederen var menneske som alle andre. 

   22 Lovet være Herren, som på underfull måte
        viste meg troskap i en kringsatt by.
   
 23 Jeg tenkte i min angst:
        «Jeg er støtt bort fra dine øyne.»
        Men du hørte min inderlige bønn
        da jeg ropte til deg om hjelp.
   
 24 Elsk Herren, alle hans fromme!
        Herren bevarer de trofaste,
        men dem som farer fram i hovmod,
        gir han igjen i fullt mål.
   
 25 Vær sterke og frimodige,
        alle dere som venter på Herren.


Fanger til slutt tak i dette siste ordet "å vente på Herren"
Kom til å tenke på dette uttrykket "Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves" - det kan av og til være vanskelig å vente.... men det er verdt det :-)

Salme 130 sier;
 5 Jeg venter, ja håper på Herren,
        jeg venter på hans ord.
   
  6 Jeg stunder etter Herren
        mer enn vaktmenn etter morgenen,
        vaktmenn etter morgenen.
   
  7 Vent på Herren, Israel!
        For hos Herren er miskunn,
        hos ham er full forløsning.


og Jes.40 sier;

 31 Men de som venter på Herren,
        får ny kraft;
        de løfter vingene som ørnen,
        de løper og blir ikke utmattet,
        de går og blir ikke trette.


Herre, i dag venter jeg på Deg, nesten så jeg er litt spent på hva Du vil gjøre :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar