søndag 15. september 2019

Matt 25

Jeg må innrømme at dagens kapittel er vanskelig...  Den gjør rett og slett litt vondt å lese. Jeg tror Jesus ristet litt opp i de som lyttet til Ham der og da også. Det handler om å være våken og ta de rette valgene.

I første del forteller Jesus en lignelse om 10 brudepiker (eller jomfruer som den gamle oversettelsen beskrev dem) som alle ventet på brudgommen. De skulle lyse for ham, og måtte ha sine lamper klare. Mens de ventet sovnet de alle, og når de brått våknet av brudgommen, var det bare fem av dem som hadde nok olje igjen på lampene.

Som barn gjorde denne historien redd, fordi den ble brukt som alvorsord om hvor viktig det var "å ha olje på lampene" Det var så difust for meg, for hva var egentlig oljen? Noen mente det måtte være Den Hellige Ånd, og det gjorde meg ikke tryggere. For hvordan kunne jeg VITE at jeg hadde den...akkurat da?

Jeg skal ikke påstå at jeg har alle svarene i dag heller, men min mamma hadde noen fine refleksjoner over denne teksten som jeg gjerne deler her. Hun tenker at Guds Ord er denne oljen. Om du vil, kan du lese hennes tanker som ble delt i en egen bloggpost

Den neste lignelsen Jesus forteller, har minst like mye alvor i seg. Også denne biten er noe jeg strevde med tidligere. 

 24 Til slutt kom han fram som hadde fått én talent, og sa: «Herre, jeg visste at du er en hard mann, som høster hvor du ikke har sådd, og sanker hvor du ikke har strødd. 25 Derfor ble jeg redd og gikk og gjemte talenten din i jorden. Se, her har du ditt.» 26 Men herren svarte ham: «Du dårlige og late tjener! Du visste at jeg høster hvor jeg ikke har sådd, og sanker hvor jeg ikke har strødd. 27 Da burde du ha overlatt pengene mine til dem som driver med utlån, så jeg kunne få dem igjen med renter når jeg kom tilbake. 28 Ta derfor talenten fra ham og gi den til ham som har de ti!

Jeg fikk høre at man ikke skulle grave ned sine talenter (som da ble tolket som evner) så alt jeg hadde mulighet til å bidra med, det gjorde jeg. Kunne ikke si nei.... 

Og så avslutter kapitlet med dommen - der alle skulle veies og måles. 

31 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, 32 og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, 33 og stille sauene til høyre for seg, og geitene til venstre.

Men under denne dommen kommer det tydelig fram hva dommen går ut på;

34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: «Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta det rike i eie som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere gav meg mat; jeg var tørst, og dere gav meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; 36 jeg var uten klær, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.» 37 Da skal de rettferdige svare: «Herre, når så vi deg sulten og gav deg mat, eller tørst og gav deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller uten klær og kledde deg? 39 Og når så vi deg syk eller i fengsel, og kom til deg?» 40 Men kongen skal svare dem: «Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot en av disse mine minste brødre, gjorde dere mot meg.»

Det er i alle fall alvorsord som gir mening. Nestekjærlighet.

Men når det er sagt, dette alene er ikke nok. 

Joh 1;12 forteller "Alle som tok i mot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn" Og i Joh 14 sier Jesus;
 6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. 

Herre, det er mye alvor i dagens kapittel. Jeg har ikke mye å komme med, eller vise til... Jeg kjenner meg liten. Vet ikke helt hva jeg skal be i dag. Tror jeg velger å være stille, og bare være i din nærhet. Takk for at du viser vei. Hvor skal vi gå nå?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar