mandag 26. august 2019

Jes 59

Se, Herrens hånd er ikke så kort
        at han ikke kan frelse,
        og hans øre er ikke døvt
        så han ikke kan høre.
   
  2 Nei, det er deres misgjerninger
        som skiller mellom dere og deres Gud.
        Deres synder skjuler hans ansikt,
        så han ikke hører dere.

Dagens kapittel begynner så optimistisk, men fortsetter med et alvorlig tema. På tross av at Gud står der klar med sin frelse, så er det mange som velger det bort... og går sine egne veier. 
Kapitlet fortsetter å beskrive dette;

12 Du ser at våre synder er mange,
        våre overtredelser vitner imot oss.
        Ja, våre synder vet vi om,
        våre misgjerninger kjenner vi:
   
 13 Vi har gjort opprør mot Herren,
        har fornektet ham
        og vendt oss bort fra vår Gud.

Men det første verset er likevel sterkest, det ser vi i slutten av kapitlet;

 19 De skal frykte
        Herrens navn i vest
        og hans herlighet i øst.
        For den kommer lik en veldig flom
        som drives fram av Herrens storm.
   
 20 Han kommer til Sion som forløser,
        til alle dem av Jakobs ætt
        som vender om fra synd,
        lyder ordet fra Herren.
 21 Dette er den pakt som jeg vil slutte med dem, sier Herren: Min Ånd er over deg, og mine ord som jeg har lagt i din munn, skal aldri, fra nå og til evig tid, vike fra din munn og ikke fra dine barns eller barnebarns munn, sier Herren.


Herre, enda en gang vil jeg takke deg for din grenseløse nåde og frelse. Jeg løfter mine barn og barnebarn opp til Deg. Herre, velsigne dem og vern om dem. Vis dem Herre, hvem Du er. La de få smake og se at Du Gud, ER god!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar