onsdag 21. august 2019

Jes 58

Det er et både ransakende og spennende kapittel i dag. Hva er det rette...? Kanskje et generelt spørsmål man kan stille til det meste? Men nå tenkte jeg først og fremst i forhold til Gud. 

Vi er fire søsken i min familie, som har vokst opp i et kristen hjem. Vi tok troa på alvor, og alle fire (som alle har passert 50..) er fortsatt troende i dag. Men vi har havnet i tre ulike teologiske retninger.
Så da er det jo naturlig å spørre "Hva er det rette?" 

Nå tror jeg ikke at det finnes bare ett svar på det. 
Men dagens kapittel er egentlig litt befriende i forhold til dette. 
Hva er det Gud først og fremst vil ha?

Det lurte de nok på, de som levde på profetens tid også. For hør hvordan de undret;

 2 De søker meg dag for dag
        og vil gjerne kjenne mine veier.
        Lik et folk som gjør det rette
        og ikke forlater sin Guds lov,
        spør de etter mine rettferdige bud
        og ønsker at Gud skal være dem nær!
   
  3 «Hvorfor ser du ikke at vi faster,
        og enser ikke at vi plager oss?»


De gjorte alt det rette (trodde de...)
Men deres religiøse handlinger harmonerte ikke med deres hverdagsliv.

Dere driver jo handel på fastedagen
        og presser arbeidsfolkene hardt.
   
  4 Når dere faster, blir det strid og trette,
        og i ondskap slår dere med neven.
        Dere faster ikke slik i dag
        at bønnen kan høres i det høye.
   
  5 Er dette den faste jeg vil ha:
        en dag da mennesket plager seg selv,
        henger med hodet som sivet,
        kler seg i botsdrakt og ligger i aske?
        Kaller du dette for faste,
        er det en dag etter Herrens vilje?


Når profeten videre beskriver hva slags faste Gud vil ha - ja da sier dette det meste selv;

 6 Nei, slik er fasten som jeg vil ha:
        at du løslater dem som med urett er lenket,
        sprenger båndene i åket
        og setter de undertrykte fri,
        ja, bryter hvert åk i stykker,
   
  7 at du deler ditt brød med dem som sulter,
        og lar hjemløse stakkarer komme i hus,
        at du sørger for klær når du ser en naken,
        og ikke svikter dine egne.
   
  8 Da skal ditt lys bryte fram
        som når dagen gryr,
        dine sår skal snart leges og gro.
        Din rettferd skal gå foran deg
        og Herrens herlighet følge etter deg.
   
  9 Da skal Herren svare når du kaller på ham,
        når du roper om hjelp, skal han si: «Her er jeg!»
        Når du tar bort hvert tyngende åk,
        når du holder opp med å peke fingrer
        og tale ondskapsfullt om andre,
   
 10 når du deler ditt brød med den som sulter,
        og metter den som lider nød,
        da skal lyset renne for deg i mørket,
        og natten skal bli som høylys dag.
   
 11 Herren skal alltid lede deg
        og mette deg i det tørre land.
        Han skal gi deg nye krefter,
        så du blir lik en vannrik hage,
        ja, som et kildevell
        der vannet aldri svikter.


De trodde de gjorde det viktigste av alt, der de fastet og fulgte de åndelige forskriftene... men det åndelige livet som Gud vil vi skal leve er mer enn som så. Gud har omsorg for menneskene, og det er prioritet nr.1 Det viste virkelig Jesus gjennom sitt liv her på jorden. 

Jeg tror det var dette Jesus tenkte på, når han i Matt.7 sier;

21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett! 

Jeg må si at det gleder meg når vår kirke i dag ønsker å sette fokus på det å være med på å bygge et varmere samfunn. Vi vil ikke bare være en kirke som er opptatt med vårt. Vi vil være med å bidra utenfor kirken vår. 

Herre, i dag ber jeg for vår kirke. Takk for nye ideer, og drømmer om å få være med å bygge. Må Du hjelpe oss, så vi hele veien går sammen med Deg! At Du, uansett hva vi måtte engasjere oss i, alltid må være vårt nr.1
Det henger sammen. 

1.Joh 4 sier;

 19 Vi elsker fordi han elsket oss først.20 Om noen sier at han elsker Gud, men likevel hater sin bror, da er han en løgner. For den som ikke elsker sin bror som han har sett, han kan ikke elske Gud som han ikke har sett. 21 Og dette er det bud vi har fra ham: Den som elsker Gud, må også elske sin bror.

Skap i meg Herre, et hjerte som elsker! Deg og mine medmennesker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar