onsdag 7. august 2019

Jes 55

Dagens kapittel oser av kjærlighet. Jeg ser for meg profeten, der han roper ut disse gode ordene. Jeg tror han må ha kjent denne kjærligheten selv også, både til Gud og til de han delte ordene med. "Jeg elsker fordi Han elsker meg først" :-D

Hør, alle som tørster, kom hit og få vann!
        Kom, dere som ikke har penger!
        Kjøp korn, så dere kan spise,
        ja, kom og kjøp uten penger,
        uten betaling vin og melk!
   
  2 Hvorfor bruker dere penger
        til det som ikke er brød,
        og lønnen for deres arbeid
        til slikt som ikke metter?
        Hør, ja bare hør på meg,
        så skal dere få spise det som godt er,
        og fryde dere over fete retter.
   
  3 Vend øret hit og kom til meg,
        hør, så skal dere få leve.
        Jeg vil slutte en evig pakt med dere
        og vise dere varig troskap,
        slik jeg gjorde mot David.


  10 Likesom regnet og snøen
        faller ned fra himmelen
        og ikke vender tilbake dit
        før det har vannet jorden,
        gjort den fruktbar
        og latt det spire og gro på den,
        gitt såkorn til den som skal så,
        og brød til den som skal spise,
   
 11 slik er det også med mitt ord,
        det som går ut av min munn.
        Det vender ikke tomt tilbake til meg,
        men utfører det jeg vil,
        og fullfører det jeg sender det til.
   
 12 Ja, med glede skal dere dra ut
        og føres lykkelig fram.
        Fjellene og haugene
        skal møte dere med jubelrop,
        og alle trærne på marken
        skal klappe i hendene.


Hele skapelsen synger lovsang til Gud. I dag blir jeg med i denne lovsangen og takker deg Gud for din kjærlighet og nåde. Takk for Ordet ditt, som er levende og spirer og gror. Det vil ikke vende tomt tilbake. Måtte jeg få være med å så enda mer av ditt Ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar